• cenová politika
o Januskopf marketing
o ostrý a současně nebezpečný nástroj
(byl proveden průzkum u cca 2500 německých podniků, o tom, co způsobí jednoprocentní změna některých z podnikových ukazatelů ve výši zisku podniku.)
Cenová politika a zisk
1% zvýšení/ snížení
ceny variabil. nákladů obratu fixních nákladů
11,1% 7,8% 3,3% 2,3%
zvýš/sníž zvýš/sníž zvýš/sníž zvýš/sníž.
zisku zisku zisku zisku
citát: Nejvyšší možný zisk docílí podnik nejrychleji a nejefektivněji správnou cenovou politikou. Cenová rozhodnutí patří k nejdůležitějším úkolům managementu, neboť rozhodují o finančním úspěchu podniku. (M.V. Maru, R. L. Rosiello
Zvýšení cen je nejúčinnějším nástrojem zvýšení zisku také proto, že nevyžaduje žádné investice. Vždy musím poměřovat cenu s užitkem (vybrat nejlepší poměr, ne nutně nejnižší cenu.
ROZHODOVÁNÍ O CENÁCH
• základní otázky (problémy)
• stanovení cenové hladiny – vysoké, střední nebo nízké
• ceny nových výrobků – vysoké v příp. že výrobek má vysokou míru inovace
o nízké – k získání vysokého podílu na trhu
• změny cen stávajícího výrobního programu
• diferenciace
• ceny pro výrobce, velkoobchod, maloobchod, zákazníka
• ceny konkurence
Faktory ovlivňující výši cen
EXTERNÍ: INTERNÍ
• charakter trhu 1) cíle marketingu
• charakter poptávky 2) strategie marketing. mixu
• char. konkurence 3) náklady
• další faktory 4) organizační začlenění tvorby cen
• další faktory vnějšího
prostředí (inflace apod.)
rozhodování o cenách
(změny cen mohou také velmi negativně ovlivnit zisky firmy – je nutné pečlivě zvážit, kdy je opravdu nezbytné je použít)
Nabídka Atomistická Oligopolistická Monopolistická
Poptávka
atomistická atomistická nabídkový oligopol nabídkový monopol
(roztříštěná) konkurence (pošta)
(polypol)
(potravin.,zeměděl)
oligopolistická poptávk.oligopol bilaterální oligopol. ohraničený nabídk. monopol
monopolistická poptávk. monopol ohraničený poptávk. bilaterální monopol
(stát, armáda) monopol
Žádné komentáře:
Okomentovat