IS je možné chápat jako:
1) systém zpracování dat – tím je kladen důraz na skutečnost, že data, musí někde vzniknout a následně se dostat k příjemci, cesta od vzniku dat k jejich příjmu probíhá v těchto fázích:
pořízení dat → (přenos → ) uchování dat → (přenos →) zpracování dat → (přenos →) prezentace dat
Pokud fáze neprobíhají ve stejné lokalitě, vstupuje mezi mě samostatná fáze přenosu dat.
IS chápaný jako systém zpracování dat musí z důvodu působení dat na změnu stavu nebo chování příjemce zabezpečit:
• vhodnou prezentaci potřebných dat pro příjemce, a to ve vhodném čase;
• přenos dat určených pro prezentaci;
• zpracování primárních (prvotních) dat na sekundární (odvozená) data určená pro prezentaci;
• přenos primárních dat určených pro zpracování;
• uchování dat určených pro zpracování;
• přenos primárních dat z místa jejich pořízení na místo jejich uchování;
• případně i pořízení primárních dat.
Je zřejmé, že zabezpečení těchto činností může být zajištěno s použitím špičkových IT ale i pouhým ručním přemisťováním papírových záznamů.
2) systém pravidel a způsobů řízení v určité organizaci – toto chápání zdůrazňuje hledisko řízení a zahrnuje aktivity / normy naplňující jeho funkce – pravidla, přepisy a směrnice, systém pravidelných porad, neformální setkání,..
3) 1 ze systémů v každé organizaci – zdůrazňuje pojetí IS jako aktivity zajišťující hlavní činnost firmy spolu se systémy vzdělávání, dopravním systémem, systémem řízení kariér,…
4) sytém zahrnující aspekty více disciplin – tj. souhrn různých aspektů jako datových, organizačních, procesních, metodických, technologických, ek., obchodně podnikatelských. Chápání IS ve všech uvedených souvislostech je nezbyté pro jeho další rozvoj.
Žádné komentáře:
Okomentovat