Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Způsobilost uživatelů

Kdyby totiž nechal řešit tuto záležitost běžného výkonného odborného pracovníka, tak by asi byl vybrán ten program, který slibuje nejvíce finančních výkazů a to, že se něco dělá "samo". Pro tohoto pracovníka je počítač, resp. informační systém pracovním prostředkem a vedení agend (spíše nepříjemnou) povinností, nikoli způsobem, jak zvýšit výkonnost firmy. Nemá ani možnost, ani důvod vnímat širší souvislosti. Jeho primárním zájmem je, aby se nikdo pokud možno nestaral o to, co dělá.

Aby do jeho účetnictví nikdo nemohl ("... aby tam nic nepokazil, když já za to zodpovídám ..."). Proč by se měl starat o věci, "... o které se má starat obchodník ..." (nebo někdo jiný). Vždy se bude snažit si práci zjednodušovat (a je to správně). Nebude se snažit dělat něco, co neznamená bezprostřední užitek. To jsou tisíce věcí, které přinášejí následně prospěch firmě - např. rozúčtování telefonů jmenovitě na pracovníky, dohledatelnost omylem nevyfakturovaných poskytnutých plnění, celá oblast pořízení zásob - vždyť "... proč by se měla účtovat faktura položkově včetně množství a jednotkové ceny?"

Je nutno se zeptat - je tento člověk ten pravý, který má rozhodnout o tom, který program pořídit a jakým způsobem jej nasadit? Možná nikoho lepšího nemáte. Ale přesto - stačí to? A jaký by tedy měl být důvod nekoupit program X1, který je o polovinu levnější než program X2? Opravdu nepotřebujete mít jediný a jednotný seznam firemních kontaktů - zákazníků, dodavatelů, úřadů, restaurací? Stačí zjednodušený způsob účtování o zásobách? Vážně nechcete být schopni přijmout elektronickou objednávku? Doopravdy nepotřebujete propojit data do jiných aplikací?

Takže když se vrátíme k otázce, pro které firmy je nutné absolvovat korektní výběr nového IS, musíme ji asi obrátit a zeptat se, pro které to potřeba není. Ale rada, jak se dobrat správné odpovědi, zda nový program pro vaši firmu stačí koupit společně s tonerem do tiskárny a papírovými ručníky, je skoro stejně tak "špatná" jako postup při výběru. Měli byste si totiž položit podobné jako výše uvedené otázky na všechno, co se ve firmě děje. Pokud se podaří na všechny jednoznačně odpovědět a to tak, že z odpovědi bude vyplývat, že funkčnost IS nemá s danou oblastí nic společného, tak můžete jít nakupovat. Pokud ne, bude potřeba začít s informační strategií.

Žádné komentáře:

Okomentovat