Nezbytnou dlouhodobou podmínkou úspěšného podnikání je kvalita veškeré práce ve srovnání s konkurencí.
Rozhodčím soutěžení na konkurenčním poli trhu je zákazník (má poslední slovo a má vždy pravdu).
V dnešní době se míra inovační úrovně stává rozhodující hybnou silou podnikání a jeho prosperity v konkurenčních podmínkách tržní ekonomiky.
Klíčovým předpokladem podnikatelského úspěchu se v posledním desetiletí stává právě stálá a progresivní inovační aktivita průmyslových firem.
Inovace jsou v podstatě klíčem k úspěchu vnější podnikatelské činnosti u zákazníků, zatímco vnitřní podnikatelská činnost je pro tyto inovace hlavním zdrojem.
- Otec Inovace J.A.Schumpeter již v roce 1911 charakterizuje inovaci jako ekonomicky aplikovanou invenci (jde o realizované invence (nápady, myšlenky, ideje) a ne pouze o záměry uvést invence do života). Schumpeterovo pojetí za prvé zdůrazňuje umění a důležitost dovést záměry až do konce a za druhé staví do centra pozornosti v inovační aktivitě klíčovou osobu inovátora – podnikatele. Je to člověk, který umí včas rozpoznat ziskové příležitosti.
- Další názory říkají, že invence nejsou inovacemi, dokud nenajdou reálné ekonomické zhodnocení
• dokud nemají prodejní zhodnocení u zákazníků, jsou ztrátové
Klasifikace inovací a jejich strukturní vazby
- podle typů
• inovace výrobkové, procesní, pracovní síly, manažerské činnosti, sociální, …
- podle oblastí podnikového reprodukčního procesu (popř. fází předvýrobních, výrobních a povýrobních procesů)
- podle intenzity inovační změny a to především v koncepci inovačních řádů (obvykle počínaje dílčími kvantitativními změnami a konče výraznými změnami kvality inovací jednotlivých typů)
V manažerské praxi je často obtížné stanovit přesnou hranici mezi jednotlivými typy inovací.
Jednotlivé typy inovací se často v praktické hospodářské činnosti podmiňují (doprovázejí s určitým časovým posunem).
• vzniká ekonomická nezbytnost komplexního, vzájemně vyváženého i časově sladěného plánování a realizace různých inovací - aby vytvořili harmonicky sladěný inovační proces, který dává podnikovému rozvoji jeho dynamiku a hybnost
• výrobková inovace --> inovace manažerské činnosti --> inovace organizace práce
Uspořádaná skladba dílčích typů inovací bývá označována jako INOVAČNÍ STRUKTURA
• pokud inovační politika nemá potřebnou sladěnost, nebude dosaženo potenciálních efektů této inovace
Plyne z toho doporučení důležitosti pro inovace – umět bilancovat, ladit, uceleně zajišťovat celek inovačního procesu a to jak z pohledu dílčích inovací, tak z hlediska časových vazeb.
Obranou proti lokálnímu myšlení a jednání se dnes v oblasti inovační politiky doporučuje využití týmů, které odpovídají za globální, celistvý efekt.
Žádné komentáře:
Okomentovat