Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Nové produkty - APS/SCM řešení

S novými plánovacími metodami a technikami jsou spojeny APS (Advanced Planning System) a SCM (Supply Chain Management) řešení. Není dosud obecně známo, že tyto systémy řízení v řadě případů vycházejí z principů Teorie omezení - TOC (Theory of Constraint), která v ČR získává v posledním období dynamicky na popularitě.
Český trh spatřil první APS systém v roce 1997. V následujících třech letech na něm operovalo méně než 5 firem. Skutečně prudký rozvoj tohoto trhu lze ovšem vypozorovat až v průběhu loňského roku.
Velmi zajímavá je skutečnost, že český APS/SCM trh dosud vykazuje značné odchylky od situace v zahraničí. Z 13 největších SCM dodavatelů na něm operuje pouze 7 firem (z pěti největších v ČR známe čtyři, a to: i2 Technologies, SAP, Manugistics a J.D. Edwards).
Lze odhadnout, že v ČR je celkově dnes cca 10 dokončených implementací APS systémů. Toto číslo je zajímavé ve srovnání se situací u ERP systémů, kde desítky až stovky implementací dosahují již jednotlivé produkty.
Aplikace internetu do ERP a APS/SCM
Hlavní vliv na rozvoj funkčnosti podnikových aplikací má pochopitelně internet a s ním spojené nástroje. Jedná se o zlepšení podnikové komunikace, která se projevuje v integraci ERP a APS s podnikovými intranety. Další dynamicky se rozvíjející prostor nabízí internet při podpoře vlastního businessu. Na grafu jsou oblasti, ve kterých dodavatelé ERP systémů spatřují hlavní využití internetu. Dominující jsou zejména možnosti komunikovat se zákazníkem a lépe jej informovat s cílem podpořit prodej.
Asi 90 % dotazovaných firem dodávajících ERP logicky považuje internet za hlavní směr dalšího vývoje.

Na druhé straně průzkumy ukázaly, že dosud není zcela běžné a rozšířené využití internetu, např. formou vhodných webovských stránek, k podpoře uživatelů při řešení jejich nejčastějších dotazů a využití znalostí týkajících se best practices spojených s daným produktem. Této možnosti zlepšení služeb zákazníkům i podpory vlastních konzultantů zatím mnoho firem nevyužívá. Přitom právě ve znalostních databázích a řízení znalostí v rámci firmy, případně společenství partnerských firem, spočívá vedle nových plánovacích technik a nových možností komunikace jedna z velkých příležitostí podnikových informačních systémů v blízké budoucnosti.
Závěr
Trvale narůstající rozsah funkčnosti a komplexnosti podnikových informačních systémů je bezesporu pozitivním průvodním rysem celé této aplikační softwarové oblasti. Na chování samotných firem, které ERP a APS/SCM na trh dodávají, je patrná snaha, aby již nebyly primárně spojovány pouze s realizací IS/IT. Řada z nich se snaží být vnímána stále více jako trvalý partner podniku, pomáhající při řešení podnikových problémů. Současně s tím chtějí IT firmy hrát i roli dodavatelů špičkového know-how, vzdělávání a poradenství.
Použité zdroje:
1) BASL, J. Podnikové informační systémy - přehled nabídky ERP produktů. Businessworld, 2001, č. 3.
2) VELKOBORSKÝ, J.; BASL, J. APS/SCM systémy na českém trhu. Businessworld, 2001, č. 8.

Žádné komentáře:

Okomentovat