Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Charakteristiky SW produktů významné při výběrovém řízení

V současnosti je zřejmé, že cesta vlastního unikátního vývoje systému IS-IT je dnes již většinou nerealizovatelná. Pokud se tedy rozhodneme pro dodavatelský způsob řešení jsme postaveni před otázku výběru dodavatelů jednotlivých komponent IS-IT resp. systémového integrátora.
Cíle výběrového řízení lze formulovat do těchto bodů:
1. Získat pro řešení IS-IT takovou skladbu softwarových a technických prostředků a doprovodných služeb, které budou nejlépe odpovídat situaci a potřebám podniku.
2. Dosáhnout optimálního poměru cena-výkon z hlediska dodávky celého IS-IT
3. Získat pro řešení seriózního dodavatele, s dobrým zázemím, ekonomicky stabilního, organizačně i personálně spolehlivé
1. Životní cyklus produktu

Každý produkt má své životní fáze a každá tato fáze je charakteristická vhodností pro volbu produktu.
Zahájení: není vhodné pro klíčové aplikace, nebezpečí že se produkt nechytne a skončí jeho vývoj, není odzkoušeno, chyby a nedostatky. Možno zařadit pokud má jiné výhody (nové funkce které nikdo nemá(apod) ale není životně důležitý.
Růst: Rozšiřuje se množina funkcí, počet instalací, odladěnost produktu nebezpečí nezvládnutí růstu dodavatelskou firmou (podpora, instalace, personální zajištění) pokud jsou rizika vyhodnocena jako minimální jde o vhodnou investici
Dospělost produktu: výrobce se soustřeďuje především na údržbu produktu, ten je vyladěný ale neposkytuje velkou konkurenční výhodu. Pokud výrobce neinvestuje značné prostředky do inovací produkt se dostane do fáze ústupu.
Ústup: Konkurenční produkty jsou v této fázi sofistikovanější a využívají lepší technologie. Investice do nákupu produktu v této fázi je velice komplikovaná a není výhodná.

2. Verze a modifikace SW produktu
Měl by se brát ohled nejen na dosavadní vývoj produktu, ale i na ohlašovaný vývoj. Zvláště důležitá je tato analýza u produktu typu TASW (typové aplikační vybavení), jelikož ten je v podniku provozován mnoho let a jde tedy o dlouhodobou investici. Nasazení TASW je obvykle spojeno se změnou podnikových procesů a TASW vytváří návyky uživatelů. Měnit tyto dvě věci jen kvůli softwaru je značně problematické.
Programy jsou obvykle značeny variantami v.m. kde v. je verze a m. modifikace. Ke změně v. dochází při výrazné modifikaci. Ke změně m. při drobném vylepšení nebo odstranění chyb. Obecně je nákup verze v.O rizikovější než npř. v.2 jelikož konkurence nutí dodavatele pouštět na trh i verze, které nebyly dokonale otestovány.
Dodavatel pracuje na třech verzích – jedna je u zákazníka a čas od času dostane zákazník modifikaci, která opravuje závažné chyby, druhá je ve vývoji a obsahuje nové funkce apod. , třetí je plánovaná verze připravuje se ve třech variantách:
1. Jádro produktu – co musí být nutně v produktu
2. Žádoucí vlastnosti produktu – co by bylo dobré aby tam bylo – a zlepší to prodejnost
3. Příležitosti – co by bylo pěkné ale zatím není požadavkem zákazníků

Při výběru by se mělo reflektovat to jak často v minulosti firma vydávala nové verze, jak v nich reagovala na nové trendy (resp. je vytvářela), jak často vydávala modifikace, co bylo zveřejněno o právě vyvíjené verzi produktu a o plánované.

Žádné komentáře:

Okomentovat