Hlavní komponenty transdisciplinárního pojetí:
Moderní management (vedoucí disciplína) – Management se chápe jako ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí) jež jsou nezbytné k dosažení soustavy cílů organizace. Tato definice je založena na koncepci manažerských funkcí tj. hlavních obecných činností, které by měl každý pracovník zvládnout k dosažení úspěchu své práce.
Klíčové pojmy jsou manažerské funkce, manažerské role a kritické faktory úspěchu
• Rozhodující je účelnost aplikace (effectiveness) – je dána zpravidla vymezením cílového poslání (obvykle stanovením soustavy cílů) a účinnost (efficiency) uplatněných postupů, které jsou dány soustavou kritérií a které určují jak cílového poslání dosáhnout.
• Definování sekvenčních (plánování, organizování, výběr a rozmístění spolupracovníků, vedení lidí a kontrola) a paralelních (analyzování, rozhodování, realizace- implementace) funkcí je jedním z praktických systémových zjednodušení reality manažerské práce. Manažerské funkce přesněji vymezují místo v manažerských procesech.
• Dalším klíčovým pojmem jsou manažerské role (interpersonální, informační, rozhodovací), které doplňují manažerské funkce. Přínosem je, že strukturování manažerské práce podle manažerských rolí explicitně vyjadřuje akcent na práci s informacemi.
• Dalším základem je koncept kritických faktorů úspěchu. Cílem tohoto konceptu je soustředit a udržet pozornost vedoucích pracovníků na ty stránky jejich činnosti, které pro ně mají zásadní význam. Umožňují začlenit dílčí poznatky a doporučení do systémově celistvého pojetí manažerských činností. Znamená to identifikovat jednotlivé prvky, které mají na úspěšné fungování organizace vliv, ukázat jejich hlavní vazby, podmíněnosti a vlivy. Př.: 7S nebo pojetí komponentů organizace (Manažerské procesy, Strategie, Struktura, Strategie, Lidé a role, Technologie, Kultura, Turbulentní podnik. prostředí)
Přínosy
• cílové poslání a cílová orientace aplikací - účelnost
• postupy řešení jak cílového poslání dosáhnout (soustava kritérií) - účinnost
• manažerské funkce, manažerské role, kritické faktory úspěchu
• vytváří základní smysl podnikání a existence organizace
Žádné komentáře:
Okomentovat