Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Osobní informační systém

Každý jednotlivý zaměstnanec má přiřazenu určitou roli v konkrétní firmě, disponuje určitými povinnostmi, autoritou a odpovědností, které jsou mu přiznány v mezích dané firmy. Toto přiznání může být formálního typu, dokumentovaném v klasickém popisu práce, nebo neformální, jako jeho očekávané chování k souladu s cíli a záměry firmy (nebo kombinací obojího).
Každý jednotlivec se stává součástí více interních organizačních struktur. Na vertikální organizační struktuře se podílí vztahy k nadřízeným resp. podřízeným. Jednotlivec pracuje se vstupy z obou stran ve vertikální struktuře a produkuje též výstupy do obou směrů. Jednotlivec je i součástí horizontálních struktur. I zde opět získává vstupy a produkuje výstupy. Horizontální organizační struktura nemusí zahrnovat pouze ostatní jednotlivce nebo skupiny ve vymezené části reality, ale i skupiny nebo jednotlivce mimo rámec dané firmy.
Ve většině případů bude jednotlivec participovat v jedné vertikální organizační struktuře a pravděpodobně ve více horizontálních strukturách. Osobní informační systém by tedy měl umožňovat jak vlastní interní aktivitu, tak i zajišťovat komunikaci v strukturách, jejichž je daný jedinec součástí.
Možnosti:
1) část jinéhbo IS – pracuje s nimi pouze 1 osoba
2) pro osobní potřebu – diáře, plánovací yápisníky, příruční databanky, programové produkty
Skupinový informační systém
Obdobně jako na úrovni osobního informačního systému má i každá pracovní skupina svojí roli. odpovědnost, autoritu a povinnosti, formálně a neformálně udělené. Pracovní skupina se skládá z jednotlivců, kteří spolupracují za účelem dosáhnout cílů stanoveným na globální úrovni v rámci úkolů svěřeným dané skupině (oddělení) v rámci celé firmy. Členové pracovní skupiny spolupracují na produkování výstupů požadovaných v rámci logiky vyššího celku. I tato pracovní skupina (PS) je součástí jak vertikálních, tak horizontálních struktur. Ve vertikálních vztazích přijímají vstupy a produkují výstupy směrem k ostatním pracovním skupinám. Směr vzhůru je většinou realizován prostřednictvím manažera dané skupiny, který předkládá výstupy pracovní skupiny, postupy, problémy atd. manažerovi vyšší úrovně.
Pracovní skupina je také součástí více horizontálních struktur. Stejně jako na individuální úrovni mohou být interní nebo externí vztahy k firmě či okolí. Skupinový informační systém musí tedy umožňovat jak interní aktivity ve skupině (oddělení), tak i zajišťovat vnější vazby skupiny.

Žádné komentáře:

Okomentovat