Znalost (knowledge):
o jsou především výsledek aktivního učení se na základě vlastního poznání a zkušeností („learning“), v menší míře pak pasivněji působící výuky („teaching“)
o vždy vychází z minulých stavů, ale vztahujeme je k budoucnosti, prostředí se ale zatím vyvíjí
o chápeme jako proměnný systém se vzájemnou interakcí zkušeností, faktů, vztahů, hodnot, myšlenkových procesů a významů
o porozumění, informace, které byly získány zkušeností nebo studiem. Používána pro individuální kognitivní struktury. Jejich reprezentace patří ke stěžením pojmům umělé inteligence, resp. expertních a znalostních systémů
o tacit knowledge - nevyslovené znalosti, znalosti v mozcích lidí
Získávání znalostí
1) vytváření nových znalostí
2) data sharing (sdílení znalostí)
3) adoption of knowledge (osvojení si znalostí)
Formy ukládání znalostí
1) produkční pravidla - if - then, dobré pro procedurální znalosti
2) sémantické sítě - savec je pes, pes má majitele, výhodou jsou lehké úpravy a dědičnost
3) rámce (frames) - kombinace přechozích
Druhy
znalost deklarativní (charakterizují svět - know-what) x procedurální (know-how)
Žádné komentáře:
Okomentovat