Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rozsáhlé (globální) IS

Nejvyšší úroveň v typologii IS. Rozsáhlé IS bývají členěny na národní a nadnárodní.

IS podle cílů
Kontrolní – jejich náplní je sledovat plán a skutečnost, navrhovat korekční opatření v případě odchylek
Plánování a rozhodování – podporují plánování a rozhodování v oblastech investic, zisku, personalistiky, org. struktury,…
Reportovaní – zabývají se agregací údajů z nižších úrovní a jejich vyhodnocováním
Dispoziční - ???
Administrativní – HZD, psaní dopisu, skladové hospodářství, konta v bankách
Podnikatelsky orientovaný IS, běžně orientovaný IS, integrovaný IS
Kategorie IS je marketingovým trikem společností zabývajících se implementací informačních systémů. Kategorie IS v podstatě odráží zaměření a strategii podniku. V realitě existuje pouze jeden IS, který může být chápán z různých hledisek. Rozhodující však je jestli je tento systém dobrý (kvalitní, funkční) nebo není.
V literatuře [1] je IS chápán jako souhrn procedur, činností, lidí a technologií majících za cíl sběr relevantních dat, jejich uchování do doby, kdy budou zapotřebí, jejich zpracování za účelem poskytnutí odpovědí na specifickou množinu otázek a konečně sdělení výsledných informací lidem, kteří podle nich budou jednat (pozn. aut. - převzato z cizích otázek).

- Rozdílné kategorie pro odlišení oblasti případně míry integrace. Jeden systém může být zařazen do všech tří skupin.
- Běžně orientovaný IS – nejširší označení IS. Je to systém, který přijímá vstupy, produkuje výstupy, apod.
- Podnikatelsky orientovaný IS – je IS specializovaný na oblast podnikání. Zpravidla má za úkol podporovat rozhodování, zpracovávat, uchovávat a distribuovat podnikové informace apod.
- Integrovaný IS – je systém, který spojuje menší celky v jeden ucelený systém.
Společní znaky:
- jedná se o IS
- funkce se zpravidla opírá o příjem vstupů a tvorbě výstupů
- jejich výstup by měl snižovat informační potřebu

Žádné komentáře:

Okomentovat