Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2. Trendy IS-IT mající vztah k ekonomice, řízení a organizaci podniku

Je nutné si uvědomit vzájemný vztah mezi podnikovými cíly a řízením na jedné straně a IS-IT na straně druhé. Existují dva extrémně položené názory na to co je primární a co sekundární. Voříšek se přiklání k názoru, že pravda je někde uprostřed a IS-IT nelze vidět jako primární faktor řízení podniku. Avšak zcela ho opomenout při stanovování cílů, a metod řízení by byla velká chyba.
Mezi trendy lze tedy zařadit:
• Sílící podpora obchodní činnosti (čárový kód, elektronické etikety, zákaznické karty, sledování toku zákazníků prodejnou)
• Změny v organizačních strukturách podniku
o 70. léta, hierarchická struktura – vysoký počet stupňů řízení, nepružnost, nízká iniciativa nižších stupňů, typické centralizované zpracování informací na sálových počítačích
o Druhá polovina 80. let zplošťování org. Struktur, a vytváření relativně nezávislých organizačních jednotek zaměřených na jeden předmět činnosti
o Od 90. let tendence k vytváření dynamických pracovních týmů, které jsou schopny reagovat na měnící se podnikatelské prostředí a požadavky vrcholového vedení firmy. Tento postup umožnilo IS-IT podporující dynamické týmy pomocí distribuovaného zpracování, mobilního zpracování dat, nástroji pro týmovou spolupráci atd.
• Sílící vazba mezi IS-IT a BPR (Businnes Process Re-engineering)
Doporučuje se dívat na podnik ne podle činností, ale podle procesů (npř. Uspokojení objednávky zákazníka). Tento pohled má velmi úzkou souvislost s IS-IT, které umožňují nové funkce (automatická objednávka materiálu, automatizovaný platební styk, podpora just-in-time apod.)

• Přizpůsobování IS-IT dynamice světového vývoje a změnám podnikových procesů (z trendu je v současnosti spíše požadavek)
• Virtuální pracovní tým (členové mohou být na různých místech, ale spojuje je společný úkol, informační základna a komunikační prostředky
• Mobilní služby IS-IT ( podpora pracovníků na služebních cestách)
• Učící se organizace (informace a znalosti jsou jedním z klíčových podnikových zdrojů snaží se organizace neustále získávat nové informace a znalosti, uchovávat je a poskytovat je pracovníkům pro rozhodovací procesy). Potřebné je motivovat pracovníky k ukládání těchto informací a jejich vyhledávání při rozhodování)
• Přesun priorit ke strategickému řízení ( Aplikace typu EIS ( Executive Information Systems), získávají data z ostatních aplikací v podniku a externích zdrojů a umožňují managementu modelovat a simulovat různá rozhodnutí, pro tvorbu EIS se využívají specializované softwarové nástroje proacují s technologií OLAP ( On-line Analytical Procesing) jejím základem je uložení dat v n-dimenzionální tabulce)
• Růst významu informací o okolí podniku a pro okolí podniku
• Posun zaměření IS-IT (snižování nákladů – kvalita – rychlost reakce)
• Měnící se kritéria efektivnosti IS-IT
o 60. a 70. léta orientace na zefektivnění rutinních podnikových činností
o 80. léta zvyšování efektivnosti vnitropodnikových procesů pomocí informatiky
o 90. léta – posilování konkurence podniku

Žádné komentáře:

Okomentovat