Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Trendy

Postup tvorby a realizace podnikatelské strategie, 7 etap (procesů):
1) Stanovení poslání, resp. mise komplexního organizačního celku (firmy)
Poslání navazuje na vizi (představa budoucího podniku), tedy kam se chce firma dostat. Poslání vytváří orientaci pro stanovení oblasti podnikání a pro sjednocující filozofii firmy.
2) Rozbor výchozího stavu, zejména silných a slabých stránek firmy
Zpravidla jde o porovnání možností s konkurencí (viz Porter a jeho 5 vlivů). Konkurence je zdrojem negativního podnikatelského rizika.
Dále rozbor spočívá v kritickém vyhodnocování informací týkajících se reálné pozice firmy, rozhodujícího podnikatelského okolí (zákazníci, banky, dodavatelé aj.), předpokladů využití dalších podnikatelských příležitostí - tedy silných (firma má vyšší úroveň, než uvažovaný konkurent) a slabých stránek firmy.
Vyústěním by mělo být dosažení určité cílově orientované konkurenční výhody. To může být např. nízké náklady, výrazná diferenciace vůči konkurenci.
3) Rozbor zdrojových možností rozvoje a vytvoření specifických podnikatelských předností firmy
Propojení výchozích rozborů se zdroji firmy, např. kapitál atd. S posouzením efektivnosti využití zdrojů.
4) Stanovení soustavy cílů podnikatelské strategie
Obvykle se stanovují pro celek jako firmu, pro hlavní obory (nebo organizační jednotky) a funkcionální oblasti. Úrovni stupně řízení odpovídá i úroveň vedoucích pracovníků. Tedy strategické cíle stanovuje vedení firmy, na nižší úrovni vedoucí pracovníci střední úrovně a na dále vedoucí pracovníci operativní úrovně. Zvolená soustava cílů má závažný vliv na budoucí rozhodovací procesy strategického, taktického i operativního zaměření. Všechny cíle je potřeba sladit.
5) Formulace scénářů a výběr vhodné podnikatelské strategie
Zvolený scénář předurčuje podrobné rozpracování vybrané celkové strategie.Mohou být použity různé dílčí strategie pro různé obory, např. ofenzivní, druhého nejlepšího, defenzivní.
6) Prověření vhodnosti zvolené strategie
Založeném na principu navigační změny na měnící se podmínky, prostupuje i proces realizace.
7) Realizace strategie
Jde o přeměnu záměrů na realitu podnikatelské praxe. Jde také o průběžné vyhodnocování, popř. přehodnocování. Vlastní realizace se uskutečňuje soustavou závazných plánů.
V realitě dochází k prolínání jednotlivých etap. Jde o tvůrčí syntézu dílčích etap.
/* V sešitě mám uvedených 9 etap:
1/ představa (vize) a poslání (mise), 2/ rozbor vnějšího okolí organizace, 3/ rozbor vlastní vnitřní podnikatelské situace organizace, rozbor silných a slabých stránek, 4/ vyhodnocení specifických předností, 5/ rozbor zdrojových možností, 6/ stanovení soustavy cílů organizace a variant scénářů jejich dosažení, 7/ vyhodnocení a výběr preferovaného scénáře, 8/ zpracování postupu realizace scénáře, 8/ postupná realizace strategií. */

Žádné komentáře:

Okomentovat