Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

KROKY V PROCESU ROZHODOVÁNÍ / ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

Pozorování
Proces rozhodování/řešení problémů začíná, když si samotný manažer povšimne, že buď je něco v nepořádku nebo je pro nějaké rozhodnutí pravděpodobně příležitost, ať už v organizaci či v jejím prostředí. Tato znalost potencionálního rozhodnutí nemusí být nalezena přímo v evidenci, lze ji nalézt na základě něčeho víc, než intuice, obecného pocitu, že něco není v pořádku. Následující znalost je časový úsek těhotenství(?) (gestation) nebo uvážení, které se podobá inkubaci.
Pochopení problému
Eventuální bod je dosažen po myšlence nebo po nahromadění důkazů, kde samotný manažer je dostatečně přesvědčen, že potřeba rozhodnutí je reálná. Od této doby důkazy smí být čistě demonstrativní, možné ve tvaru odchylek norem výkonu od žádaného stavu: například vysoká pracovní připravenost nebo nízký prodej.
Určení cílů
Během této fáze je nezbytné uvažovat, jaké se očekává že bude přijato rozhodnutí, nebo k jakým cílům by se směřovalo. Takové cíle je nejlepší popsat v pojmech chování jakékoliv části organizačního zavedení znalosti problému na prvním místě. Často musí rozhodnutí vyhovovat několika cílům, v tomto případě relativní důležitost každého potřebuje být porozuměna a dělána explicitně.
Cíle jsou obvykle sdruženy s překlenutou mezerou mezi tím, co bylo pozorováno, a co je považováno za rozhodující stav rozsahu problému. Avšak rozhodující stav musí být funkce, ať už jsou všeobecné cíle organizace jakékoliv. Tato fáze někdy zahrnuje interpretaci, operativu, všeobecné cíle firmy a cíle. Zde je také zahrnuta sada omezení rozhodování.
Porozumění problému
Při pohledu na sadu stimulů, které jsou interpretovány jako označující, že problém existuje, je potřeba pro manažera, aby diagnostikoval správný původ problému. Tato etapa je zvlášť důležitá. Špatná diagnóza formulace špatného problému bude vážně působit na zbývající proces. Správná odpověď na špatný problém je tak málo použitelná, jako špatná odpověď na správný problém.
Kde jsou rozhodnutí dobře "strukturovaná" a "srozumitelná", diagnóza může být jednoduchá. Mnoho problémů však vidí mnoho lidí různě a ten názor, u kterého je dosaženo shody, se někdy přes původ problému může stát těžkým rozhodovacím procesem. Poslední bod této etapy je shodná interpretace problému v jeho operativní formě. To často zahrnuje objasnění podrobností problému a někdy jeho formalizaci pomocí napsané zprávy (přehledu) nebo žádosti pro rozhodnutí.

Žádné komentáře:

Okomentovat