Ustanovení §6 pak stanoví, že tito poskytovatelé služeb nejsou povinni dohlížet na obsah jimi přenášených nebo ukládaných informací, ani aktivně vyhledávat skutečnosti a okolnosti poukazující na protiprávní obsah informace. Jinými slovy se zde vychází z předpokladu, že není rozumné požadovat od poskytovatelů, aby při vysokém počtu uživatelů a vysokém objemu uložených dat zjišťovali a posuzovali legálnost či nelegálnost veškerého obsahu uložených informací. Je tedy z části na uživatelích samotných, a tedy především na jejich odpovědností, jaký obsah ukládají na poskytnutém serverovém prostoru. Poskytovatelé proto nemají povinnost aktivně monitorovat materiály, které jsou na jejich serverech uloženy. Pokud se však poskytovatel dozví o protiprávní povaze obsahu, a neučiní veškeré možné kroky vedoucí k odstranění či znepřístupnění takovéhoto obsahu, které po něm lze požadovat, stává se odpovědným za obsah uložených informací
Ad2) Šíření obchodních sdělení
Další oblastí, která je předmětem úpravy tohoto zákona, je poměrně dobře známe šíření obchodních sdělení (§7 a násl. zákona). Je jistě správné, že zákon přísně reguluje nevyžádanou elektronickou inzerci, spam, a povoluje pouze obchodní sdělení podle takzvaného systému opt-in, tedy pouze s výslovným souhlasem adresáta. Nevyžádaná sdělení návrh zákona zakazuje. Za zasílání nevyžádaných obchodních sdělení, spamu, navrhuje zákon sankci ve výši až 10 000 000 Kč.
Za poměrně problematické ustanovení lze však považovat §7 odst.1, který stanoví některá další omezení i pro sdělení s jehož zasláním byl vysloven (prokazatelný) souhlas. Zákon totiž stanoví, že příjemce takovéhoto sdělení musí mít jasnou a zřetelnou možnost jednoduchým způsobem, zdarma nebo na účet této fyzické nebo právnické osoby, odmítnout souhlas s takovýmto využitím svého elektronického kontaktu i při zasílání každé jednotlivé zprávy. Je zde zcela zřejmé, že uvedené ustanovení se týká všech sdělení tohoto typu, a tedy s tím, že je lhostejno zda jde o sdělení formou SMS či jinou.
I tedy standardní reklamní patička, kterou vkládá poskytovatel (operátor) do SMS se souhlasem odesílatele, je z pohledu tohoto zákona pro příjemce nevyžádané obchodní sdělení.
Ad3) Občansko-právní úprava smluv uzavíraných na dálku
Zákon též novelizuje některé další předpisy, konkrétně občanský zákoník (§53 OčZ), kde se např. dodavateli se například ukládá povinnost elektronicky potvrdit přijetí objednávky, nově se stanoví i pravidla možnosti odstoupení od smlouvy ze strany spotřebitele například v případě nedostatečných informací ze strany dodavatele. Dále pak je novelizován zákon o regulaci reklamy, zákon o ochraně osobních údajů a zákon o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních.
Žádné komentáře:
Okomentovat