(přímé x nepřímé)
- přímé:
výrobce (dodavatel) ============> spotřebitel (zákazník)
výhody přímé cesty:
přímý kontakt a komunikace se zákazníkem, účinná zpětná vazba, nižší náklady v případě menšího počtu zákazníků.
nevýhody přímé cesty:
velký počet kontaktů s velkým počtem partnerů, obtíž při prezentaci výrobku, vysoké náklady v případě množství rozptýlených zákazníků.
- nepřímé:
výrobce (dodavatel) ===== > distribuční mezičlánek ========> spotřebitel (zákazník)
výhody
- snížení objemu prací u výrobce i zákazníků
- nižší potřeba investičních zdrojů
- využití zkušeností a kontaktů distribučních mezičlánků
- prodej zboží účinnějším způsobem
nevýhody
- ztráta kontroly, info o zásobování konečného spotřebitele
- ztráta info o kon. spotřebiteli
- závislost výrobce na marketing. strategii distribuč. mezičlánků
- nebezpečí negociační síly distribučních mezičlánků.
outsourcing – veškeré činnosti, které souvisí s hlavní výrobní činností je výhodné předat někomu jinému (nakupovat je)
DISTRIBUČNÍ MEZIČLÁNKY
Distribuční cesty jsou charakterizovány a) typem a počtem distribuč. mezičlánků, b) funkcemi a činnostmi na disttribuční cestě.
*Typy distribučních mezičlánků
- prostředníci: zboží nakupují a znovu prodávají
- zprostředkovatelé – provádějí akvizici, zboží se nestává jeho vlastnictvím (spíše stroje, zařízení-snaží se najít, přesvědčit zákazníka)
- podpůrné distribuční mezičlánky (dopravní organizace, banky, pojišťovny, propagační agentury)
* Distributor
* Funkce a činnosti na marketingové cestě
Funkce distribučních mezičl.
- fce obchodní (nákup a prodej výr., sl.)
- fce logistická (balení, doprava, zajištění zboží)
- fce doplňková (sběr info..)
Proces toků
HMOTNÉ A NEHMOTNÉ TOKY
fyzický tok – pohyb výrobků směrem k uživateli (správné místo ve správný čas)
tok vlastnictví – přenos vlastnických práv z výr. na spotřebitele (na agenty vlastnictví nepřechází)
platební tok – dvoustranný pohyb hotovost. peněz, výdaj peněz jako výměna za vlastnická prává.
informační tok – dvoustranný proces od výrobce ke zprostředkovateli, zpětná informace opačným směrem
tok podpory – tok podpůrných činností směřujících ke spotřebiteli
Žádné komentáře:
Okomentovat