• orientace na ceny v oboru
• orientace na cenového vůdce
Výhody: Nevýhody:
- vhodné při obtížně měřitelné cen. elasticitě - nemusí zabezpečit potřebný zisk
- jednoduchost - menší pozornost vlastním nákladům
- zprostředkovaně odráží pohled zákazníka
na konkurenční výrobky
Nákladově orientovaná tvorba cen
citát: „ Náklady nemají z krátkodobého hlediska s cenou nic společného (W.H.Engelhard)
• Konstrukce ceny podle nákladových faktorů
• Výhody a nevýhody:
o výh: jednoduchost, jasnost, zdání spravedlnosti pro prodávajícího i kupujícího, výrobce zná lépe své náklady než poptávku, podnik nemusí reagovat svými cenami na změny poptávky
o nevýh: nebere v úvahu reál. situaci v popt, ignoruje konkurenci
• cena na základě bodu
zvratu s cílovým ziskem
Žádné komentáře:
Okomentovat