Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Škola „lidských vztahů“

reakce na zúžené pojetí taylorismu orientovaného pouze na věcnou a technickou stránku práce a jejího řízení.
výrazně akcentuje psychologické a sociální aspekty činnosti lidí.
experiment v hawthornských závodech americké společnosti Western Electric v Chicagu (30. léta) = potvrzení, že na výkonnost lidí a růst produktivity práce mají rozhodující vliv nikoliv fyzikální podmínky, nýbrž faktory psychologické a sociální.
metody vedení lidí - stimulace a motivace.
zdůrazňování nutnosti respektování vztahu pracovníků k sociálním podmínkám jejich činnosti, mezi něž patří způsoby jednání vedoucích pracovníků s podřízenými a pracovní skupinou (hodnocení práce, vyjádření formy uznání, sociální stabilita).
chápe člověka jako bytost usilující o existenci ve společnosti. Vztah člověka k práci, kterou vykonává, či funkci, kterou zastává, je závislý na jejím hodnocení lidmi, s nimiž je spojen. Podmínky a atmosféra ve skupině jsou základními faktory nejen produktivity, ale také spokojenosti, pocitu identifikace s organizací a vztahu k vedení. Důležitou roli přitom sehrávají neformální vztahy => *hnutí „human relations“ (= vytváření pocitu rovnosti mezi podřízenými a nadřízenými, loajality a solidarity vůči podniku a využívání různých forem účasti pracovníků na řízení, vytváření prokreativní atmosféry i podmínek pro řešení sociálních problémů zaměstnanců).

Elton Mayo realizující hawthornské experimenty („Lidské problémy průmyslové civilizace“) Mary P. Folletová
Hugo Mintzberg „otec průmyslové psychologie“

+ PŘÍNOS
Přesvědčení, že lidé jsou nejcennějším kapitálem, kterým podnik může disponovat. Stala se východiskem pro moderní personalistiku. Je ceněn její přínos spočívající v tom, že správná motivace je účinnější než zdrojově náročnější zlepšování pracovních podmínek.

- NEGATIVUM
Přeceňování významu skupin a opomíjení jiných než psychologicko - sociálních aspektů. Přílišný důraz na harmonii vztahů a nedocenění progresivní funkce konfliktu.

Žádné komentáře:

Okomentovat