Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

26. Vývojové tendence podnikových informačních technologií v poslední dekádě 20.století.

- zásadní změny: snahu minimalizovat rezervy v kapacitách nahrazuje snaha o zkracování dodacích termínů; ve středu přestává být výroba, ale zákazník a tok, jak se co nejvíce přiblížit jeho potřebám
- vývojové tendence a změny – tabulka:
Ikona
upozorněníProdukce – Vyšší jakost, kratší inovační cykly, širší sortiment, modifikace produktů podle přání zákazníků i v případě hromadné výroby.

Výroba – Stroje s prvky sebeřízení a umělé inteligence schopné komunikovat s okolím (např. systém Jidoka – poruchu, či rozladění stroj sám signalizuje odpovědnému pracovníku). Dochází ke zvýšení produkce při poklesu objemu základních prostředků a počtu pracovníků
Profesní skladba zaměstnanců – Tendence od úzké specializace k univerzalitě (viz např. bankovní úředníci na přepážkách) při výrazném podílu dovedností pro práci s prostředky IT.

Organizační struktura – IT dovolují přistoupit k decentralizaci rozhodovacích procesů, neboť poskytují nadřízených místům kontrolu nad jejich průběhem. Rozhodování probíhá blíže procesům, o kterých se rozhoduje. Dalším projevem je zplošťování (snižování počtu stupňů) hierarchie managementu, nebo tvorba tzv. virtuálních pracovních týmů pro časově omezené podnikové procesy.

Rozhodování – Vedle uvedené decentralizace je charakteristickým rysem zahrnování více kriterií při rozhodování. Modelují se dopady různých alternativ na podnik (simulace situací „co se stane když…“).

Strategie působení managementu – Tendence se dá popsat jako: participativní vedení relativně samostatných pracovních týmů ve volných strukturách organizačního uspořádání.

- dodatek: systém ECR – Efficient Consumer Response – základní princip – růst tržního podílu a obratu nemůže být postaven na agresivně nízkých cenách, ale na výhodnějším poměru cena – výkon z pohledu konzumenta

Žádné komentáře:

Okomentovat