a) Doba
- další akcelerace četnosti a hloubky probíhajících změn.
- nástup věku diskontinuity (= zásadních a těžko předvídatelných zlomových přeměn, které zasahují rozsáhlé oblasti nejen ekonomických, ale v podstatě veškerých společenských aktivit).
- mnohočetnost, rozpornost a protisměrnost dílčích vývojových procesů je vnímána jako prostředí turbulence a chaosu.
=> autoři ztotožňují s kvalitativní změnou - zrod nové, postindustriální společnosti.
- Globalizace = nástup globální konkurence i globální spolupráce (+ rozšiřující se dělba práce a využívání komparativních výhod podnikání v různých lokalitách). Realizace tohoto trendu je umožňována rozvojem dopravy a komunikační techniky na straně jedné a politicko-ekonomickými integračními procesy na straně druhé. Podíl transakčních nákladů se výrazně snižuje. Globalizace většiny hospodářských odvětví znamená, že mnoha doposud úspěšným podnikům vyrostli v nejrůznějších, často značně vzdálených místech světa zdatní konkurenti. Globalizace znamená šanci uplatnit se i na velmi odlehlých trzích a zejména pak realizovat v globálním měřítku složité kombinace participace zajištění výroby mezi mnoha podnikatelskými subjekty a zároveň s tím participace na tvorbě hodnoty i podílu na zisku (FILM).
- přechod od trhu dodavatele k trhu zákazníka (růst produkce předstihuje růst potřeb, což vede k narůstajícímu převisu S nad D) => deficitem přestalo být zboží - deficitem se stali zákazníci. Zákazníci mají možnost značné substituce uspokojování svých potřeb dle individuálních přání. Nejde již pouze o to, aby zboží bylo vyrobeno. Stále významnější roli sehrává prodejní a poprodejní servis, všestranná a individualizovaná péče o zákazníka, ze kterého by se měl stát dlouhodobý partner.
- zisky z velkovýroby standardního zboží klesají vlivem globální konkurence (=> stlačování zisků ze všeho) => nutnost směřovat k vyšší úrovni skrz speciální produkty a službami (<= technologie). Přechod od velkovýroby k vysokému zhodnocení kapitálu cestou orientace na individualizované uspokojování potřeb zákazníků.
TRENDY => *změny organizačních struktur podniků. Tradiční hierarchické struktury se začínají rozvolňovat a mění se na uspořádání pružnějšího typu (hranice přestávají být jasné, *fúzí).
- cení se: kvalifikace lidí, kreativita a schopnost neustálého učení (stálé zdokonalování = způsob účelového přetváření podniku, který vychází z jeho vlastních pracovníků = učení jednotlivců, ale taky kvalifikační rozvoj podniku jako celku).
Žádné komentáře:
Okomentovat