Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Práce

Velmi silný motivační vliv může mít vykonávaná práce sama o sobě!!!!!
V průběhu 20.století, na cestě motivace od taylorismu k současnosti, význam platu co by faktoru motivace relativně klesá, zatímco význam práce a pracovních podmínek vzrůstá.
Za jistých okolností se práce stává významným prostředkem pro uspokojování zejména těch nejvyšších potřeb (práce požívající vysoké společenské prestiže…) = zajímavá, samostatná, tvůrčí a odpovědná práce, umožňující uplatnění schopností daného jedince a umožňující mu podílet se na rozhodování, přispívá k vědomí vysoké sociální hodnoty sebe sama a umožňuje mu i reflexi obdivu a úcty jeho sociálního okolí, která ho baví a zejména pak taková práce, u níž je přesvědčen o její užitečnosti, ba dokonce o morální povinnosti ji vykonávat.
Odtud pramení pohnutky k dobrovolné práci, vykonávané zdarma, resp. pouze za symbolický plat, či vytvoření minimálního materiálního zázemí.
Př.: Motivační programy ke zlepšení pracovního života („Quality of Working Live“, „QWL Programs“) - začaly být rozvíjeny v sedmdesátých létech a dodnes jsou velmi aktuální.
Jedná se především o reakci na nepřiměřeně vysokou specializaci práce na výrobních linkách v automobilovém, textilním a potravinářském průmyslu i v řadě dalších oblastí a s ní spojené negativní důsledky spočívající v monotónnosti, únavě a nezájmu o tuto práci. Zmíněné programy představují systémový přístup k projektování práce za účelem jejího rozšiřování a obohacování. Rozšiřování práce představuje despecializaci s cílem dosáhnout větší pestrosti vykonávaných činností. Tak například pracovníkovi na výrobní lince, který doposud vykonával jednu jednoduchou operaci, jsou svěřovány další obdobné operace. Dochází též k záměrné rotaci pracovníků po více pracovištích (př.: ŠKODA AUTO). Dále například: Pracovníkovi je dána větší volnost při určování postupu práce. Jsou vytvořeny podmínky pro to, aby pracovník věděl, jaký je podíl jeho práce na konečném výrobku a jak přispívá k plnění cílů podniku. Pracovníci mají k dispozici informace zpětné vazby, které jim umožní vyhodnotit svůj výkon dříve, než to udělá jejich vedoucí. Pracovníci jsou zapojováni do analýz a změn svého pracovního prostředí. Zvyšuje se jejich podíl na rozhodování, podíl na výsledcích podnikání apod.

POZOR! : Existují případy, kdy jsou lidé bez schopností či ambicí konat tvůrčí činnost a nést za ni odpovědnost, budou toužit po pravém opaku. Obdobné sklony mohou mít i tvůrčí pracovníci unavení z náročné, komplikované práce, dlouhodobě zatížení značným rizikem.
V řídící praxi se pozornost stále ještě převážně koncentruje na plat (záleží na podniku – např.dle země původu).
Herzbergova motivační teorie: plat se, zejména jeho základní složka, mění po krátké době po zvýšení z motivátoru na frustrátor. Naproti tomu opomíjena bývá často práce, i když jako motivační nástroj nemusí v některých případech vyžadovat žádné náklady!!! (musí ale - „správný člověk na správné místo“)
Jaký motivační efekt přinášejí zaměstnanecké výhody?
Statisticky v ČR = 5% vůči mzdovým nákladům. (promyšlené řešení by mohlo přinést více…)
Organizace by měla vždy pečlivě zvažovat vztah mezi motivačním efektem a náklady na jeho vytvoření. Skutečnost, že ve většině případů není možno tento vztah nějak přesněji určit, by ještě neměla vést k rezignaci. Daným problémem je třeba se zabývat a v jednotlivých případech hledat konkrétní řešení.

Žádné komentáře:

Okomentovat