v rámci objektivistického a interpretativního paradigmatu.
Podnikový management v rámci objektivistického paradigmatu:
- 19.-20. století
- Základem zprostředkování vztahů mezi jednotlivcem a podnikem – princip oddělení řídících činností, považovaných za iniciační, od řízených činností, považovaných za výkonné
- Charakter přinucení ekonomicky závislého pracovníka (ve výkonné roli) manažerem (v iniciační roli)
- Podnik jako výrobní síla, která musí být řízena jako stroj
- Pracovník ve výkonné roli se nemohl podílet na rozhodování o tvorbě hodnot podniku, nemohl aktivně promítat své náměty do vlastní pracovní činnosti
- Manažeři nespojují ve vědomí podřízených podíl jejich práce s celkovými výsledky podniku
- Ve vědomí dělníků tedy chybělo zprostředkování celkových výsledků podniku do jejich odměny za pracovní výkon
- To se projevuje v poklesu zájmu o kvalitu a efektivnost práce
- Formální vztah dělníků k podniku, orientace na velikost výdělku (odtržena od skutečného zdroje – realizace na trhu)
- Manažer – odpovědnost za zprostředkování a prosazení celostních zájmů podniku vůči řízenému pracovníkovi, za kvalitu, včasné a efektivní plnění úkolů
- Avšak k tomu má jen direktivní styl řízení typu teorie X a Y
Žádné komentáře:
Okomentovat