Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

27. Business inteligence. Obsah pojmu a příklady rozhodovacích úloh, které napomáhají tyto systémy řešit.

- business inteligence – takové softwarové aplikace a organizační mechanismy, které podporují analytické a rozhodovací aktivity vedoucích pracovníku ve většině oblastí podnikového řízení
- obvykle zahrnuje: manažerské aplikace, aplikace datových skladů a datových tržišť a dolování dat
- cesta k BI předpokládá
(1) Zvládnutí managementu dat organizace, zejména zvládnutí účinnosti jejich zpracování a rychlost předávání dat. Tento úkol je plněn provozně-transakčními systémy
(2) Přeměnu dat do informací použitím analýz (informační management). Analýzy jsou prováděny pomocí analytických systémů, které akumulují množství informace, vytvářejí odvozené informace a prezentují informace koncovému uživateli
(3) Konverzi informací do znalostí. (znalostní management)

Rozdíl mezi daty, informacemi a znalostmi lze definovat např. takto (Mikulecký):
data: fakta, obrázky, zvuky (+ interpretace + význam = )
informace: formátovaná, filtrovaná a sumarizovaná data (+ akce + aplikace = )
znalosti: instinkty, ideje, pravidla a procedury které vedou akce a rozhodnutí

- management dat – sběr, ukládání a výběr dat, rychlost těchto procesů a účinnost zpracování
- management informací – informační hledisko systému, nezbytnost přeměny dat v informace použitím analýz (výběr dat, jejich spojování, analýza pomocí SW)
- data warehouse – datové sklady, databáze – utříděná, sumarizovaná a vyčištěná data z provozně-transakčních systémů a externích zdrojů
- management informací dále zodpovídá za účelovou distribuci info – jaké info, komu a kdy
- CIO – funkce informačního manažera
- Management znalostí – znalost jako informace, jež prošla uspořádáním a analýzou; vzniká zasazením množství informací do kontextu
- SW podpora znalostí: expertní systémy, systémy na podporu rozhodování
- Expertní systémy fungují na principu případového uvažování (simulace činnosti experta při řešení složitých úloh, využití vhodně zakódovaných speciálních znalostí experta
- Odvozovací mechanismus – schopnost odvodit nové znalosti na základě znalostí existujících
- Většinou stanovení příčin problému, varianty řešení

Žádné komentáře:

Okomentovat