-         business inteligence – takové softwarové aplikace a organizační mechanismy, které podporují analytické a rozhodovací aktivity vedoucích pracovníku ve většině oblastí podnikového řízení
-         obvykle zahrnuje: manažerské aplikace, aplikace datových skladů a datových tržišť a dolování dat
-         cesta k BI předpokládá
(1)   Zvládnutí managementu dat organizace, zejména zvládnutí účinnosti jejich zpracování a rychlost předávání dat. Tento úkol je plněn provozně-transakčními systémy
(2)   Přeměnu dat do informací použitím analýz (informační management). Analýzy jsou prováděny pomocí analytických systémů, které akumulují množství informace, vytvářejí odvozené informace a prezentují informace koncovému uživateli
(3)   Konverzi informací do znalostí. (znalostní management)
Rozdíl mezi daty, informacemi a znalostmi lze definovat např. takto (Mikulecký):
data:               fakta, obrázky, zvuky (+ interpretace + význam = )
informace:      formátovaná, filtrovaná a sumarizovaná data (+ akce + aplikace = )
znalosti:         instinkty, ideje, pravidla a procedury které vedou akce a rozhodnutí
-         management dat – sběr, ukládání a výběr dat, rychlost těchto procesů a účinnost zpracování
-         management informací – informační hledisko systému, nezbytnost přeměny dat v informace použitím analýz (výběr dat, jejich spojování, analýza pomocí SW)
-         data warehouse – datové sklady, databáze – utříděná, sumarizovaná a vyčištěná data z provozně-transakčních systémů a externích zdrojů
-         management informací dále zodpovídá za účelovou distribuci info – jaké info, komu a kdy
-         CIO – funkce informačního manažera
-         Management znalostí – znalost jako informace, jež prošla uspořádáním a analýzou; vzniká zasazením množství informací do kontextu
-         SW podpora znalostí: expertní systémy, systémy na podporu rozhodování
-         Expertní systémy fungují na principu případového uvažování (simulace činnosti experta při řešení složitých úloh, využití vhodně zakódovaných speciálních znalostí experta
-         Odvozovací mechanismus – schopnost odvodit nové znalosti na základě znalostí existujících
-         Většinou stanovení příčin problému, varianty řešení
Žádné komentáře:
Okomentovat