a) Teorie hierarchie potřeb - Abraham Maslow (práce „Motivace a osobnost“), *1954
Lidské potřeby jsou rozděleny do pěti hierarchicky uspořádaných skupin:
· fyziologické
· jistoty a bezpečí
· přátelství a přijetí
· požívání vážnosti
· seberealizace
Předpokládá se, že existují souběžně, nicméně k významnější aktualizaci potřeb vyšších dochází až při určité míře naplnění potřeb nižších. Na druhé straně však nelze předpokládat, že přechodem k vyšším potřebám se pociťování potřeb nižších zcela vytrácí. Naopak: Pokud míra jejich uspokojení klesne, mohou se znovu významně projevit.
1)Fyziologické potřeby
= zajištění fyzické existence jedince a reprodukce lidského rodu (v praxi = potřeba přiměřeného výdělku pro zajištění obživy, obydlí a dalších nezbytných podmínek pro život daného pracovníka resp. jeho rodiny).
= potřeba optimálních podmínek pro výkonu práce (světlo, ruch…).
2)Potřeby jistoty a bezpečí
= zajištění potřeby ochrany před fyzickým ohrožením a potřebu fyzického, duševního a emocionálního bezpečí (garantované pracovní smlouvy, zabezpečení v případě pracovní neschopnosti, vytváření podmínek pro ochranu před úrazem na pracovišti aj.)
3)Uspokojování potřeb přátelství a přijetí
= formální a neformální mezilidské vztahy v organizaci (možnost stát se rovnoprávným členem kolektivu, možnost participace řízení kolektivu, sdílení společných hodnot a zájmů).
4)Uspokojování potřeb vážnosti
= sebeúcta a úcta v očích druhých (společenské uznání významu práce vykonávané daným pracovníkem, uznáním jeho osobních kvalit vedoucím a spolupracovníky, prestiž funkce)
5)Potřeby seberealizace
= ztotožňování smyslu vykonávané práce se smyslem života daného jedince. Člověk hledá takovou práci, která pro něj není pouhým zaměstnáním, nýbrž se stává přímo posláním.
Kritika pro nepružnost a nekompromisnost v tom, že lidské potřeby se aktualizují důsledně hierarchicky.
b) Teorie dvou faktorů - Frederick Herzberg (práce „Motivace k práci“), * 1959.
Herzberg přehodnotil Maslowovu teorii hierarchických potřeb. Formuluje dvě skupiny vzájemně odlišných faktorů, z nichž jedny ovlivňují pracovní spokojenost ( MOTIVÁTORY ), druhé pak pracovní nespokojenost ( FRUSTRÁTORY ).
Žádné komentáře:
Okomentovat