- japonský management
§ po válce se Japonsko otevřelo hodně světu, stalo se pomalu hospodářskou velmocí, svět. konkurentem v oblasti průmyslové výroby
§ 5 fází přizpůsobování
o vstřebávání nových technologií (*USA)
o růst produktivity nevídaným tempem
o program zdokonalení kvality na celostátní úrovni
o vysoký stupeň výrobní flexibility
o nadnárodní charakter
§ v poslední době vznikají nové generační problémy
o starší – píle, práce, budování
o mladí – zábava, cestování
§ velké sociální zaměření
§ pojmy
· JIT (just-in-time) = výroba kontrola zásob (výrobní proces TOYOTA), má zabránit plýtvání ve výrobě. Přináší výhody: zkrácení doby výroby, snížení zásob, objasnění problémů…
· CSR (corporate social responsibility)
· MBO (management by objective) = kladení důrazu na řízení, výkon, výsledky a odměny, nebo naopak odmítnutí odměn, pokuty. R-kritéria = kritéria zaměřená na výsledky, jsou lehce kvantifikovatelná a krátkodobá (většinou finanční odměny spojené se ziskem).
§ priorita cílů
· bezpečnost lidí (1. místo!!!) = propracovanost bezpeč. procesů
· zisk a ekonomika
· velké sociální cítění
· dlouhodobost zaměstnání u jedné firmy
· důraz na starší lidi (PBS, promotion by seniority)
§ problém: ženy v manažerských postech (NE!!)
§ způsob uvažování
· EUR-USA: START => CÍL (jdou přímo a určitým směrem, neustálé korekce směru, dolaďování…).
· JAP: při přípravě a rozhodování neustále chodí dokola a třeba to pak trvá i 2x déle, než se rozhodnou, ale když to pak probíhá, je znám každý detail a není místo pro pochyby.
Žádné komentáře:
Okomentovat