Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Veřejný dluh

Podíl veřejného dluhu na HDP je v mezinárodním srovnání nízký a jeho hodnota se blíží 20%. Při započtení skrytých závazků se jeho reálná velikost odhaduje na dvojnásobek, což společně s jeho dynamickým růstem v posledním období vytváří rizika pro budoucí makroekonomickou stabilitu.

Na budoucí vývoj veřejných rozpočtů bude mít zásadní vliv vývoj státních závazků v transformačních institucích, jako je Fond národního majetku a Konsolidační banka, včetně plnění státu za nejrůznější typy záruk, které poskytl řadě podniků a institucí během transformačního období. Dalším faktorem vývoje veřejných rozpočtů bude vývoj sociálních výdajů, kde rozhodující úlohu hrají výdaje na důchody. Při současném stavu nastavení směřuje důchodový účet ke stále větším schodkům, což je stav, který vyžaduje změnu nastavení parametrů systému. Významný je také vývoj daňové kvóty, která stagnuje, zatímco rostou státní výdaje, což vede k rostoucím schodkům veřejných rozpočtů.



1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001
18,8 17,6 15,3 13,2 12,9 13,1 14,6 17,0 19,4

Pramen: Makroekonomická predikce MF ČR. 2002.
Tab. 7 – 16 Hrubý veřejný dluh ČR (v % HDP)




Z čeho se skládá veřejný dluh v ČR
• Oficiální
• Neoficiální

Žádné komentáře:

Okomentovat