Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

ad 4. METODY SBĚRU INFORMACÍ

a) POZOROVÁNÍ = záměrné, cílevědomé a plánovité sledování skutečnosti, bez zasahování do ní.
= přímo měří činnost, ale nezjišťuje její příčiny
 nestandardizované - je stanoven cíl, ale ne postup jak se k němu dostat = je obtížné srovnávat
 standardizované - je stanoven cíl i postup, srovnání je možné
 skryté
 zjevné

b) ŠETŘENÍ - dotazování zkoumaných osob
 vyčerpávající - u malých souborů, dotazování všech jednotek souboru
 výběrové - dotazování reprezentativní části základního souboru, získané výběrem: a) záměrným = anketa
řetězový výběr (první doporučí dalšího)
úsudkový výběr (charakterističtí jedinci)
kvótní výběr (vzorek má shodné složení jako zákl. soubor podle vybraných parametrů)
metoda základního masivu (je-li výskyt jevu spojen pouze s velkými jednotkami zákl. souboru)
b) náhodným - spolehlivost výběru je daná počtem pravděpodobnosti a náhodnosti je dosahováno losováním, tabulkami náhodných čísel nebo system. mechan. výběrem
= prostý náhodný výběr
stratifikovaný výběr
skupinový výběr (vybírají se skupiny, je jednotlivci)
vícestupňový výběr
c) panel = stálá skupina respondentů představujících reprezentat. vzorek a periodicky dotazovaných na stejnou věc po daný časový úsek = panelová únava

 písemné dotazování
 osobní dotazování  dotazník
 telefonické dotazování

výhody nevýhody
písemně široký záběr dlouhá doba a malá návratnost
upřímnost a věcnost omezenost při formulaci otázek
možnost ovlivnit dotazovaného nemožnost pozorovat
finanční a organ. nenáročnost možné neporozumění otázkám
snadná dosažitelnost respond.
osobně krátká doba možnost negatiovního vlivu
možnost pozorování možné zábrany, nervozita
možnost měnit pořadí otázek nutnost odborné způsobilosti tazatele
telefonicky široký záběr kontakt jen s majiteli telefonu
snadná dostupnost stručné dotazy
finanční nenáročnost nelze pozorovat ani ověřit
neexist. obrazový materiál

Žádné komentáře:

Okomentovat