Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

IV, PSYCHOLOGICKÉ FAKTORY

• VNÍMÁNÍ = proces výběru, organizování a interpretace stimulů působících na smysly. Hranicí, za kterou stimuly nejsou vnímány, je absolutní práh (pozor na podprahovou reklamu)
- je selektivní
- je zkreslené
stimul
smysly pozornost interpretace odezva

• UČENÍ = změny v chování způsobené zkušenstmi, informacemi a myšlením
a) klasické podmínění - v poledne je oběd, člověk jí i když nemá hlad
b) operantní podmínění - člověk jedná, protože ví, že bude následovat nějaký výsledek
c) kognitivní učení (abstrakce a úsudek)
zapamatování je součástí učení a má následující fáze:


vjem
senzorická paměť (mžiková) pozornost krátkodobá paměť (sekundy) zkouška, opakování dlouhodobá paměť

• POSTOJE = trvalé tendence hodnocení objektů a jevů A - ZÁKLADNÍ
B - OKRAJOVÉ
a) poznávací složka - představy o daném objektu
b) afektivní složka = citový vztah k objektu
c) konativní složka = míra připravenosti jednat (nakupovat)

postoje jsou formovány množstvím informací, členstvím v sociálních skupinách, sociálním prostředím, zkušeností a snahou uspokojit potřebu

• MOTIVACE
 podle Freuda - člověk jedná neuvědoměle na základě pudů
 podle Herzberga - každý výrobek má vlastnosti, které působí nespokojenost i vlastnosti, které uspokojují potřerbu. Výrobce proto má snahu odstraňovat první skupinu vlastností.
 podle Maslowa - potřeby člověka vykazují jistou hierarchii a v jejím rámci rovněž vyžadují uspokojení

• OSOBNOST - je charakterizována relativně stálými reakcemi na okolí, je podmíněna vnímáním sebe sama, charakterem, intelektem a temperamentem

Žádné komentáře:

Okomentovat