A) EKONOMICKÉ FAKTORY
ovlivňují kupní sílu spotřebitelů a strukturu jejich výdajů. Jsou to :
a) skutečné příjmy
b) úroveň cen a životních N
c) výše úspor a úroková míra
d) výše úvěrů a úroková míra
podle změn v úrovni příjmů a struktuře výdajů lze rozdělit spotřebitele do tržních segmentů a podle toho upravovat chování firmy k nim
B) TECHNICKÉ A TECHNOLOGICKÉ FAKTORY
dominující složka makroprostředí
působí jak pozitivně (vědekotechnický pokrok a inovace), tak i negativně (náklady na výzkum tvoří bariéry pro slabší a finančně nezajištěné subjekty
často snaha pouze napodobovat úspěšné výrobky, nebo zvyšovat výkon a zlepšovat strukturu stávajícího sortimentu
tempo změn technologií je velmi rychlé, životnost výrobku ještě není u konce, ale už je tu nový produkt a firma je nucena opustit trh
akcelerace změn zpsůobuje zvyšování technické úrovně produkce, ačkoli uspokojování dané potřeby to nevyžaduje
povinná schvalovací řízení stanoví stát pro výrobky, jejichž užívání by mohlo mít negativní důsledky (léčiva, hnojiva, chemické výrobky...)
C) DEMOGRAFICKÉ FAKTORY
studium otázek o obyvatelstvu, hlavně následujících okruhů:
a) změny věkové struktury
b) změny v úrovni vzdělanosti
c) rozsah a časové hodnoty migrace
d) hustota osídlení
e) struktura zaměstnanosti
D) KULTURNÍ FAKTORY
mktg musí znát základní názory a hodnoty dané kultury, které nelze změnit ani za několik let, ale také druhotné názory jednotlivců, které se snaží pozměnit tak, aby to vyhovovalo jeho strategii
E) POLITICKO - REGULAČNÍ FAKTORY
zákony ( na ochranu podnikání, na ochranu spotřebitele i na ochranu společ.)
lobbyistické skupiny intervenující ve prospěch svých klientů
spotřebitelské lobby
státní úřady
F) PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ
příriodní zdroje vstupující do výrobního procesu (omezené zdroje surovin, vysoké N na energii)
ekologie (znečištění ŽP)
Žádné komentáře:
Okomentovat