Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

MAKROPROSTŘEDÍ

A) EKONOMICKÉ FAKTORY
 ovlivňují kupní sílu spotřebitelů a strukturu jejich výdajů. Jsou to :
a) skutečné příjmy
b) úroveň cen a životních N
c) výše úspor a úroková míra
d) výše úvěrů a úroková míra
 podle změn v úrovni příjmů a struktuře výdajů lze rozdělit spotřebitele do tržních segmentů a podle toho upravovat chování firmy k nim

B) TECHNICKÉ A TECHNOLOGICKÉ FAKTORY
 dominující složka makroprostředí
 působí jak pozitivně (vědekotechnický pokrok a inovace), tak i negativně (náklady na výzkum tvoří bariéry pro slabší a finančně nezajištěné subjekty
 často snaha pouze napodobovat úspěšné výrobky, nebo zvyšovat výkon a zlepšovat strukturu stávajícího sortimentu
 tempo změn technologií je velmi rychlé, životnost výrobku ještě není u konce, ale už je tu nový produkt a firma je nucena opustit trh
 akcelerace změn zpsůobuje zvyšování technické úrovně produkce, ačkoli uspokojování dané potřeby to nevyžaduje
 povinná schvalovací řízení stanoví stát pro výrobky, jejichž užívání by mohlo mít negativní důsledky (léčiva, hnojiva, chemické výrobky...)

C) DEMOGRAFICKÉ FAKTORY
 studium otázek o obyvatelstvu, hlavně následujících okruhů:
a) změny věkové struktury
b) změny v úrovni vzdělanosti
c) rozsah a časové hodnoty migrace
d) hustota osídlení
e) struktura zaměstnanosti

D) KULTURNÍ FAKTORY
 mktg musí znát základní názory a hodnoty dané kultury, které nelze změnit ani za několik let, ale také druhotné názory jednotlivců, které se snaží pozměnit tak, aby to vyhovovalo jeho strategii

E) POLITICKO - REGULAČNÍ FAKTORY
 zákony ( na ochranu podnikání, na ochranu spotřebitele i na ochranu společ.)
 lobbyistické skupiny intervenující ve prospěch svých klientů
 spotřebitelské lobby
 státní úřady

F) PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ
 příriodní zdroje vstupující do výrobního procesu (omezené zdroje surovin, vysoké N na energii)
 ekologie (znečištění ŽP)

Žádné komentáře:

Okomentovat