Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

INTERNÍ FAKTORY

 cíle podniku - cíl přežití - cena pod úrovní N (zisk není důležitý)
cíl maxim. zisku - cena maximalizuje běžný zisk, příjmy v hotovosti nebo zabezpečuje co nejrychlejší návratnost investic
cíl maxim. tržního podílu - nízká počáteční zaváděcí cena
cíl vůdcovství v kvalitě - nejvyšší cena za výrobek nejvyšší kvality
 strategie mktg mixu
 náklady jako minimální hranice ceny
 začlenění tvorby cen do organizace podniku - začlenění tvorby cen do strategického, taktického nebo operativního řízení

EXTERNÍ FAKTORY INTERNÍ FAKTORY
charakter trhu cíle marketingu
charakter poptávky strategie mktg mixu
konkurence náklady
další faktory organizační začlenění

tvorba ceny:
a) poptávkově orientované ceny = vychází z hodnoty, kterou zákazník výrobku přikládá. Podnik analyzuje
 strukturu poptávky (celková D, význam D, substituty výrobku, pružnost D...)
 cenové představy zákazníků
 cenovou pohotovost zákazníků
 cenové třídy zákazníků
 význam image a kvality výrobku

b) ceny orientované na konkurenci = vychází z cen konkurentů, nikoli z indiv. N
1 - orientace na ceny v oboru (trhy s homogenním zbožím, oligopol. konkur.)
2 - orientace na cenového vůdce - stanovení ceny, které se ostatní přizpůsobí

c) ceny tvořené podle nákladů = ceny tvořené z nákladů na výrobek + přirážka (zaručují míru zisku, nejsou pružné, ignorují konkurenci...)

Žádné komentáře:

Okomentovat