Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6. VEŘEJNÉ VÝDAJE

1. SOUSTAVA VEŘEJNÝCH ROZPOČTU



Struktura veřejných rozpočtů
 Státní rozpočet
 Obecní rozpočty
 Mimorozpočtové fondy
 Zdravotnictví


Výdaje v mld.


%
HDP 2158
Celkové veřejné výdaje 905 42
Státní rozpočet 671 31
Územní samosprávné celky 204
Zdravotnictví 131
Mimorozpočtové fondy 11

Zdroj: MF ČR





Hlavní nevýhodou roztříštěnosti veřejných rozpočtů v České republice je obtížné sledování jejich vývoje, praktická nemožnost tento vývoj kontrolovat a vyšší náklady financování schodků.

Vláda má jen omezené možnosti jak ovlivňovat obecní rozpočty, výdaje na zdravotnictví rozdělují pojišťovny a řada mimorozpočtových fondů je zcela autonomních. Jednotlivé složky veřejných rozpočtů se pravidelně dostávají do schodků, financují se samostatně a za podmínek méně výhodných, než jaké by mohl stát dosáhnout při centralizovaném financování.

Ještě důležitější je skutečnost, že vysoký podíl mimorozpočtových výdajů problematizuje demokratickou kontrolu utrácení veřejných prostředků. Parlament má jen omezenou kontrolu nad mimorozpočtovými fondy. Pokud by vláda například neuspěla s návrhem financovat určité výdaje ze státního rozpočtu, nic ji nebrání financovat tytéž výdaje přes Konsolidační banku

Žádné komentáře:

Okomentovat