Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Životní cyklus výrobku:

= doba, po kterou výrobce svůj produkt prodává
FÁZE NÁZEV MARKET. CÍL ZNAKY
0 výzkum a vývoj
1 zavádění snaha uchytit se na trhu a získat výrobku známost nulová informovanost spotřebitle
selektivní distribuce
málo uživatelů
malá výroba = malý zisk, či ztráta
omezená konkurence
žádné modifikace
2 rozvoj zvyšovat podíl na trhu dynamický růst prodeje = zisk
nová konkurence
extenzivní distribuce
vysoké N na reklamu
3 zralost udržet tržní podíl a dosahovat zisk pomalejší absolutní růst prodejů široká distribuce
velká informovanost spotřebitele
nové modifikace výrobku
vysoká konkurence - pokles ceny
další pokles N
4. saturace (nasycení) brzdit pokles prodeje stagnace nebo pokles prodeje
hledá se nové použití výrobku a noví uživatelé
5 úpadek snížit N na minimum a z produktu ještě získat maximum prudký pokles prodeje
selektivní distribuce
rozhodování, zda ukončit výrobu (ztráta věrných spotřeb.) nebo udržet výrobek akcemi na podporu prodeje

podnikatelské hodnocení úspěšnosti výrobku:
Pro správné zhodnocení úspěšnosti výrobku potřebuje výrobce
a) jednoznačné spolehlivé informace
b) kritérium k posuzování(zisk, výše prodeje, podíl na trhu, náročnost na zdroje, ekologické důsledky atp.)
V zásadě existují 2 základní metody hodnocení úspěšnosti výrobku:
1) analýza portfólia (BCG) členící výrobek podle jeho podílu na trhu a růstu trhu
vysoký podíl na trhu nízký podíl na trhu
vysoký růst trhu hvězdy otazníky
malý růst trhu dojné krávy hladoví psi
2) klasifikace P. Druckera členící výrobky do 2 skupin:
a - výrobky s jednoduchým hodnocením
- dnešní živitelé
zítřejší živitelé
- výnosné speciality
- vývojové výrobky
- nezdary
b - problematické výrobky
- včerejší živitelé
- přespecializované výrobky
- neoprávněné speciality
- ego-investice
- popelky

Žádné komentáře:

Okomentovat