Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

MIKROPROSTŘEDÍ

A) PODNIK
 správně funguje tehdy, jesliže jeho části jsou v souhře a vzájemně se respektují a úzce spolupracují, ale zároveň mezi nimi existuje konkurence uvnitř podniku

B) ZÁKAZNÍCI
 spotřebitelský trh není homogenní a vyžaduje diferencovaný přístup na jednotlivé typy trhů a na nich různé typy zákazníků:

Typ trhu Zákazník
spotřebitelské trhy individuální ( jednotlivec, domácnost)
průmyslové trhy výrobní organizace
překupnické trhy velkoobchod a maloobchod
vládní a nevýdělečné trhy vláda
mezinárodní trhy zahraniční partneři a vlády

C) DODAVATELÉ
 ovlivňují možnost podniku získat potřebné zdroje, podílejí se na kvalitě a ceně produkce = nákup od více dodavatelů snižuje riziko
 možnosti - integrace podniku s dodavatelem klíčové suroviny
dodávky just-in-time

D) PROSTŘEDNÍCI
 profesionální provedení některých aktivit - nákup a prodej zboží, distribuce, pojištění, atp.
1. velkoobchod - urychlí pohyb zboží od výrobce ke spotřebiteli s nízkými N
2. dopravní organizace a skladovací firmy
3. mktg agentury - podpora prodeje na správných trzích
4. finanční organizace - usnadňují tok peněz mezi jednotlivými subjekty

E) KONKURENCE
 pod tlakem konkurence se podniky snaží o:
 snížení N
 zdokonalení výrobků
 zvýšení obratů
 dělí se s odběrateli o zisky ze snížení N
1. komoditní konkurence = konkurence ve stejném druhu zboží
a) homogenní - hlavně ceny, dodací a platební podmínky u totožných výrobků
b) heterogenní - u diferencovaných výrobků hlavně kvalita, funkční vlastnosti, desig
2. substituční konkurence = konkurence u jednoho typu spotřebitele
a) mezi dodavateli různých produktů sloužících stejnému účelu
b) snaha změnit požadavky zákazníků ve prospěch vlastního zboží (zbytné potřeby)
c) inovace
F) VEŘEJNOST
= skupina, která ovlivňuje schopnost podniku dosáhnout cíle
a) finanční veřejnost = banky, invest. společnosti, pojišťovny
b) sdělovací prostředky
c) vládní veřejnost (legislativa)
d) občanská sdružení
e) občanská veřejnost (sponzorství..)
f) interní veřejnost = dělníci, úředníci, management a správní rada

Žádné komentáře:

Okomentovat