V centrálně plánované ekonomice byl podíl vládních výdajů na HDP vysoký díky úloze státního rozpočtu, jako prostředku k plnění národohospodářských plánů. Podíl vládních výdajů na HDP přesahoval šedesát procent. Veřejné finance byly nástrojem silných přerozdělovacích procesů v ekonomice. Systém daní byl velmi komplikovaný a odrážel ideologické priority. Na druhé straně se fiskální politika v socialistickém Československu vyhnula zadlužování veřejných financí. Transformační omezování vlivu státu bylo ve fiskální politice charakteristické odbouráváním dotací podnikové sféře a v důsledku toho poklesem podílu veřejných výdajů na HDP.
Rok 1989 1990 1991 1992 1993 1994
Podíl 72,3 61,5 57,1 47,5 49,4 50,7
Pramen: Jonáš, J. 1997, str. 135
Poznámka: V období 1989 – 1991 celé Československo
Tab. 7 - 13 Podíl veřejných výdajů na HDP v ČR
Fiskální politika byla na počátku transformace ve shodě s celkovým zaměřením hospodářské politiky restriktivní. Byla orientována na udržení vyrovnanosti státního rozpočtu a na zabránění vzniku výrazných rozpočtových deficitů. V prvních letech transformace bylo celkové saldo veřejných rozpočtů kladné, postupně se však jeho výše snižovala a v polovině devadesátých let se veřejné rozpočty propadly do deficitů.
1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001
Konsolidované saldo VR včetně čistých půjček (mld. Kč) 26,6 9,3 4,8 -4,3 -19,8 -28,2 -11,1 -62,0 -52,2
Z toho: saldo státního rozpočtu (mld. Kč) 4,7 14,8 -3,4 -5,4 -17,5 -25,6 -34,8 -51,8 -66,7
Pramen: Makroekonomická prognóza MF ČR, 2002
Tab. 7 – 14 Saldo veřejných rozpočtů
Žádné komentáře:
Okomentovat