Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

STANOVENÍ STRATEGIÍ PRO PODN. JEDNOTKY A ROZDĚLOVÁNÍ ZDROJU

- jaký bude rozsah a struktura budoucích investic do jednotlivých str. pod. jednotek

pro každou str. pod. jednotku lze vybrat jednu ze 4 strategií

~ Budovat – záměrem je zvyšovat podíl na trhu; pro Otazníky s cílem přemístit je do Hvězd. Vynaložení značných financí při nemalém riziku (využití zdrojů z části zisku Krav).
~ Udržovat – záměrem je udržet produkt se stávajícím podílem na trhu; pro Krávy (silné)–do budoucna.
~ Sklízet – krátkodobě zvýšit příjem z produkce produktu; produkt se snažíme „vyždímat“ v max. možné míře bez ohledu na jeho perspektivu; pro slabé Krávy či Otazníky nebo Psy (Hvězdy při útocích konkurence).
~ Zbavovat se – příznačné opouštění trhu; pro Psy či Otazníky (i Krávy – vyřazení z PM)

MODEL GE

Složitější, zvažuje více kritérií ,atraktivnost trhu a konkurenční pozici

Postup při aplikaci modelu:
~ Výběr komponent určujících atraktivitu trhu a konkur. pozici.
~ Stanovení škály pro komponenty obou faktorů (velmi slabý, slabý, průměrný, silný, velmi silný).
~ Přidělení váhy každé z komponent -> charakterizuje relativní význam příslušné komponenty.
~ Výpočet celkové míry atraktivnosti trhu a konk. pozice – součet součinů ocenění a vah všech komponentů.
~ Umístění dané podn. aktivity do matice GE.

Atraktivnost trhu může záviset:
Ø Velikost trhu
Ø Roční tempo růstu
Ø Rentabilita podnikání
Ø Charakter konkurence
Ø Citlivost vůči ek. Výkyvům
Ø Charakter technologického rozvoje
Ø Legislativní a pol. Podmínky

Celková konkurenční pozice může být závislá:
Ø Podíl podniku na trhu nebo celkovém trhu
Ø Roční tempo růstu tržeb
Ø Efektivnost produkce, kvalita, náklady, finance, distribuce
Ø Úroveň managementu
Ø Technik. Možnosti podniku

Žádné komentáře:

Okomentovat