Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

4. Vlastní zkušenosti a příklady z praxe

4.1 Časový snímek
Během prezenčního studia na VŠE Praha jsem v roce 1999 provedla svůj čtrnáctidenní časový snímek. Považuji ho za velice zajímavý nástroj TM. Podle výsledků takovýchto rozborů času studentů „jen málokdo z nich má stanoven závažnější týdenní režim.., někteří zvládají i další povinnosti (zaměstnání, vlastní podnik, malé dítě)… Jiní nestíhají ani studium, aniž by měli v programu cokoliv dalšího.“[1] U svého snímku jsem musela pro větší přehlednost některé věcně nebo významově podobné činnosti zahrnout pod sjednocující kategorii, proto uvádím dále v tabulce jejich přehled a obsah. Rozbor podílu jednotlivých kategorií činnosti na celkovém čase ilustruje připojený koláčový graf.
Z času spotřebovaného na cestování ve skutečnosti více než polovina náleží současně do kategorie studia, protože jsem cestovala převážně vlakem a cestou si četla skripta nebo se učila na zkoušky. Pro mne byl překvapivě vysoký podíl času stráveného v koupelně, asi hlavně tím, že mi každé ráno minimálně 30 minut trvá make-up. Taky bylo příliš mnoho času věnováno domácím pracem a odpočinku. Evidentně by bylo vhodné lépe si zorganizovat některé nutné obslužné činnosti a netrávit tolik času u televize. Překvapilo mne, že opravdu prospím průměrně 1/3 dne, protože jsem měla spíš pocit, že jsem pořád nevyspaná. Bylo to podnětem k přehodnocení, jestli mi dá více spánek před půlnocí, protože možná únava vyplývá spíš z nepochopení vlastních biorytmů. Rozhodně nelituji času věnovaného kamarádům, spíš bych šetřila na odpočinku, ze kterého bych také raději přesunula nějakou dobu do kategorie sportu nebo studia.
[1] DUŠEVNÍ HYGIENA A SEBEŘÍZENÍ – Eva Bedrnová a kolektiv (viz seznam použité literatury)
Kromě přeorganizování svých aktivit, uvědomění si a promítnutí priorit do svého času jsem po této studii věnovala pozornost svým individuálním biologickým zákonitostem, což mi například odhalilo že pokud dodržím jeden a půl hodinový spánkový cyklus, je efekt takového odpočinku pro mě maximální, naopak když spím i déle ale v jiných intervalech, bývám fyzicky unavená a můj TM je pak značně neefektivní.

Žádné komentáře:

Okomentovat