Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Životní cyklus:

- = jak dlouho se výrobek na trhu za přijatelných podmínek udrží
- 0 – prenatální období – výzkum a vývoj
- 1 – uvedení na trh – klíčová fáze – bez zisku (S1)
- 2 – růst – výrobek je známý, prodej roste (S2)
- 3 – zralost – ke konci dochází k saturaci (nasycení) (S3)
- 4 – nasycení – prodej stagnuje a lehce klesá (S4)
- 5 – pokles prodeje – strnulý nebo pozvolný
- S1-S4 = strategie odvozené ze živ. cyklu
- S1 – pionýrská strategie (velká firma, zázemí), S2 – „nastupovat do vlaku za jízdy“ (krátkodobé), S3 – strategie segmentace (diferenciace poptávky), S4 – „me too“ (kopírování – typické pro celé ekonomiky)
- modifikace živ. cyklu: pravidelný zvon, nestárnoucí, neúplný, zkrácený, vzkříšený

Podmínky hodnocení výrobku:
- podnikatel by si měl hlídat prodej výrobků, hodnotit jej
- potřebuje informace, jak si výrobek vede – neskončit prodejem
- kritéria pro hodnocení pozice výrobku na trhu: prodej (růst, pokles, tempo růstu), zisk, růst trhu, podíl na trhu, …
- klasifikace výrobku:
- leaders – v dané době přinášení nej. zisky
- tahouni – mají výhodný zisk, ale spíše táhnou prodej
- taktické – nejsou ziskově výhodné, ale jsou jiné důvody
- lákadla – atraktivní prvek, který přitahuje pozornost
- na startu – ve správný čas vstoupit na trh
- se ztrátou rychlosti – výrobky na konci živ. cyklu - ? zda stáhnout

Žádné komentáře:

Okomentovat