~ Životní cyklus určitého trhu se dělí na etapy: latentního trhu, vzniku trhu, růstu trhu, zralosti trhu a poklesu trhu.
~ Latentní trh – dosud reálně neexistující a tedy jakoby dosud „skryté“, nicméně perspektivní.
~ Etapa latentního trhu - Nalézání a stimulace latentních trhu je prvořadou základnou pro uplatňování aktivních podn. strategií.
~ Etapa vzniku nového trhu – první reálný pokus uplatnění nového produktu, současný konec latentního trhu; zároveň počátek životního cyklu daného trhu.
~ Etapa růstu trhu – pokud se úspěšně rozšiřuje tržní potenciál pro nový produkt a ten se dobře prodává.
~ Etapa zralosti trhu – tržní potenciál daného trhu zde dosahuje v rámci celkového životního cyklu své max. hodnoty; sílí konkurenční střety.
~ Etapa poklesu trhu – poptávka na tomto trhu začíná klesat, jeho tržní potenciál se snižuje; může to být i úplný zánik daného trhu -> konec individuálních životních cyklů všech produktů, realizovaných na tomto trhu.
ANALÝZY PP S Využitím METODY BCG A GE
Účelem analýzy je roztřídit produkty podniku nebo jejich skupiny podle možností jejich budoucí prosperity, ziskovost a schopnosti vytvářet cash flow
Management podniku získá významné inf. pro rozhodování o inovacích, jimiž e zajistí prosperita podniku a jeho konkurenceschopnost
Kroky analýzy:
určení strategických podnikatelských jednotek podniku pro potřeby provedení portfolio analýzy
uskutečnění vlastní analýzy portfolia
stanovení specifických strategií pro jednotlivé strategické podnikatelské jednotky, rozdělení zdrojů mezi jednotky
portfolio – soubor produktů, které podnik nabízí
Žádné komentáře:
Okomentovat