Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

4. Marketingová strategie

- jestliže situační analýza popisuje současný stav a marketingové cíle stav budoucí, pak marketingová strategie určuje, jak se do cílového stavu dostaneme – tj. co musíme udělat pro to, abychom cílů dosáhli. Dlouhodobá strategie by měla obsahovat zejména definici klíčových zákazníků a způsob práce s nimi.
Tzv. marketingový mix či tzv. “4P marketingu” reprezentovaný pojmy: Product (produkt, služba), Place (místo prodeje, způsob distribuce), Price (cena), Promotion (propagace; výstižnější termín je komunikační mix – tj. způsob marketingové komunikace se zákazníky) představuje konkrétní rozpracování strategie.
Popíšeme zde tedy:
- produkty a služby, které budeme nabízet, jejich vlastnosti a výhody,
- způsob nabízení produktů a služeb - široké možnosti; v případě obchodní firmy můžeme zvolit např. tradiční prodejnu, zásilkovou službu, přímý prodej prostřednictvím prodejního týmu nebo i internetový obchod; v případě výrobní firmy si můžeme vybrat mezi přímým prodejem nebo nepřímým – dodávat své výrobky distributorům, malo či velkoobchodníkům apod.,
- ceny - cenová politika, platební podmínky atd.,
- propagaci - v závislosti na cílech zvolíme nejvhodnější komunikační mix – tak, aby realizace našich marketingových aktivit vedla s co možná nejvyšší pravděpodobností a co nejefektivněji (s rozumnými marketingovými náklady) ke splnění marketingových cílů.

Při zpracování marketingové strategie musíme mít na paměti zejména konkurenci – marketingový mix musíme poskládat tak, abychom získali konkurenční výhodu (jinak hrozí, že se zákazníci obrátí na naši konkurenci).


5. Akční programy - jedná se o rozpracování strategie do konkrétních aktivit a úkolů, přičemž většina se bude vztahovat ke komunikaci se zákazníky. Dále zde mohou být rovněž začleněny úkoly vyplývající z analýzy a marketingového mixu.


Důležité je co nejpřesněji popsat:
- co má být provedeno,
- co je cílem aktivity (co nejkonkrétněji, po ukončení aktivit je potřeba vyhodnotit splnění cíle),
- kdo je za danou aktivitu zodpovědný,
- stanovit časový plán – kdy daná aktivita začíná a kdy končí,
- určit očekávané marketingové náklady.

Žádné komentáře:

Okomentovat