- faktory vnější a vnitřní
Vnější faktory rozhod. o cenách:
- celk. hosp. situace (vnější rámec chování subj. – HDP, inflace, …)
- hosp. politika státu a legislativa (stát většinou zasahuje – regulované ceny, dotace, DPH)
- typ trhu a konkurence:
- čím víc prodávajících, tím menší možnost rozhodovat o ceně
- trh velmi konkurenční – velký počet prodávajících, žádný nerozhoduje
- trh monopolní – 1 prodávající – ceny jak chce
- trh oligopolní – dominuje několik velkých, malé podniky malého významu, 3 cesty jak na tento trh (cenový smír, cenová válka, cenová dohoda – OPEC)
- monopolistická konkurence – monopolista na urč. části trhu – např. auta
- pružnost poptávky: Edipi = (delta Di/Pi) : (delta Pi/Pi)
- čím intenzivnější je reakce poptávky na změnu ceny, tím je výrobek elastičtější
Vnitřní faktory rozhod. o cenách:
- náklady
- kapacita výroby – pružná poptávka a větší nevyužitá kapacita stimuluje ke snížení ceny
- výrobek – charakter (četnost, obvyklost -> snížení ceny a naopak), životní fáze (při uvedení vyšší ceny, cena kopíruje životní cyklus)
- M strategie – cíle – krátkodobé: přežití firmy, maximalizace (zisku, prodeje, růstu prodeje)
Metody tvorby cen:
- cenový faktor (konkurence nebo náklady nebo poptávka nebo kombinace) -> cena -> doladit dle ost. faktorů
- psych. určení opt. ceny - ? maximum pro koupení, ? spodní mez pro udržení kvality
- poté propočíst zisk -> zpětná kalkulace
Distribuce:
Pojem a fce distribuce:
- účelem je realizovat spojení cesty mezí výrobcem a spotř. – efektivně, účinně
- zákl. funkce:
- doprava – překonání místního nesouladu mezi výrobou a spotřebou
- tvorba sort. – jeho přeměna z výrobního na obchodní
- transformace množství – vyrábí se velké mn., část ke spotřebě
- skladování – překonání časového nesouladu
- kontaktování – s výrobou, spotřebitelem
- informování – spotř. o firmě, výrobcích, …
Žádné komentáře:
Okomentovat