- nutno řešit komplexně jako organickou součást celkového inovačního procesu podniku
- Fcí inovačního procesu je docilování pro podnik pozitivních efektů, zajišťovat růst efektivnosti podniku v souladu s jeho podnikatelskými cíli.
a) inovace produktů
b) procesní inovace – zaměřeny na zdokonalování a rozvoj v podniku probíhajících procesů, s nimi spjatých postupů, metod a operací (inovace strojů, technologií, staveb, materiálových zdrojů, profesní)
výrobní i nevýrobní procesy
- v oblasti plánování, organizování, vedení a kontrolování
- ---------- výrobní, prodejní, zásobovací, finanční…
- V předvýrobních i výrobních procesech a podvýrobních
- V oblasti cenové tvorby, distribuce, propagace
Efekty inovací
Při manažerském rozhodování o konkrétních inovačních akcích je nezbytné předem všestranně zhodnotit jejich předpokládané efekty, to bývá často slabou stránkou celkového managementu
a) Ekonomické – ukazatele ekonomické efektivnosti – rentabilita, nákladovost, likvidita, produktivita, dále metody hodnocení efektivnosti podnikových investic – ukazatel výnosnosti, doba splacení, čistá současná hodnota…
b) Mimoekonomické – odstraňování fyz. namáhavých a monotoniích prací, efekty ekologické – etika podnikání
Rizika
- tvorba inovací je z jedné strany nutná, ale součastně její zavádění je pro podnik riskantní.
Často platí, že čím víc je vyvíjený produkt novější, tím větší je podnikatelské riziko jeho komerční neúspěšnosti. Čím je produkt novější, tím je pro podnik výnosnější, ovšem pokud bude úspěšně zaveden na trh.
Rizika při tvorbě inovací plynou:
v z nedostatečného marketingového zabezpečení – chybná konstrukce marketingového mixu, nesprávný odhad situace, poptávky..
v nepodařilo se zvládnout konstrukční a technologické řešení nového produktu a ten je pak vyráběn s vysokými náklady
v nezajištění včas potřebné výrobní kapacity, zdroje, zařízení, pracovníky..
konkrétní příčiny neúspěchů:
Ø proces tvorby I byl zahájen chybným výběrem produktové idey a měl chybné pokračování
Ø nebyly zajištěny potřebné zdroje
Ø využití zdrojů bylo neefektivní, neúčelné a nehospodárné
Základ podnikatelsky úspěšné tvorby IP tvoří:
· Správný výběr produktové idey
· Zajištěný potřebných zdrojů
· Schopnost managementu tyto zdroje efektivně využít
Žádné komentáře:
Okomentovat