- záměrné, systematické pozorování smyslově vnímatelných skutečností
+ objektivnost
- pouze smyslově vnímatelné, interpretace nemusí být přesná
+ pozorovaný neví, že je pozorován
- přímé (existuje pozorovatel) x neprímé (záznamová tech.)
- zúčastněné x nezúčastněné (pozorovatel se nezapojuje do děje)
- v obchodu jsou aktraktivní x neatraktivní místa -> merchendising
- dle obsahu – událostí, časové, frekvenční test
Experimenty (3. technika sběru):
- laboratorní, přirozené (na vymezeném úseku)
- v obou případech je to v umělém prostředí v umělých podmínkých
Motivační (kvalitativní) výzkum (4. technika sběru):
- má odhalit motivy, příčiny chování
- Herzogová, Dichter
- Navazuje na Freuda (9/10 pohnutek je ukryto)
- neptá se přímo, používají se finty
Metody kvalitativního výzkumu:
- Psychologická explorace – od klasického se liší: tazatelem (psycholog), dotazníkem (hrubý scénář), časem (může být i více jak hodina), počtem respondentů (desítky osob)
- Focus group – ve skupinkách 6-12 osob, přítomen moderátor, výsledek je kolektivní názor, podmínky: homogenní skupina bez dominantní osoby, vybraná dle určitých zásad, minimálně 4x s 2 různými moderátory na stejné téma
- Asociativní techniky: respondent je v časové tísní -> musí asociovat; nebo tvarové (tachistoskop); nevýhodou je závislost na fyz. stavu respondenta
- Dokončovací úkoly – věty nebo příběhu
- Expresivní techniky – resp. kreslí ideální výrobek, …
- () Szondi test – úchylné osoby a jejich výber, …
- () Rohrschachův test – 12 kartiček se skvrnami - asociace
Expertní metody:
- konfrontace výsledků jiných metod s názory skupiny odborníků
- singulární expertýzy – písemné, individuální posouzení problémů
- skupinové diskuze – odborníci – formy:
- brainstorming (s moderátorem, každý musí hned projevit svůj názor)
- advocatus diaboli (moderátor hraje roli ďáblova advokáta)
- delphi (písemné, vícekolové dotazování) – cílem je sbližování názorů
- je dobré metody kombinovat
Žádné komentáře:
Okomentovat