~ Strat. podn. jednotak (SBU) – vystupuje jako jedna z oblastí podnikání v rámci podniku, která je relativně samostatně řízena, propagována a obchodována.
~ SBU může představovat jednu podn. aktivitu nebo soubor vzájemně propojených podn. aktivit.
~ SBU je zpravidla určena: - skupinou cílových zákazníků, které obsluhuje svými produkty, vymezením potřeb, které jsou uspokojovány. - také určením technologií, používaných při produkci.
~ SBU má své vlastní konkurenty v dané oblasti podnikání, usiluje o vyrovnání či překonání.
~ Každá SBU má svého odpovědného manažera, který kontroluje většinu faktorů, působících na zisk
~ SBU může být např. divize, závod podniku, produktová řada, podřada či jednotlivé produkty.
2.ANALÝZA PP
V podnikové praxi lze využít k analýze PP řadu metod
Model matice BCG
- vychází z toho, že ziskovost jednotlivých produktů (SBU) je dána:
· tempem růstu daného trhu
· podílem příslušného produktu
proto matice „růst – podíl“
Relativní podíl na trhu – poměr tržeb příslušné strat. podn. jednotky k tržbám nejvýznamnějšího konkurenta v daném odvětví; měřítko síly podniku na příslušném trhu, jeho konkurenční schopnosti.
Tempo růstu daného trhu – vyjadřuje se jako roční přírůstky všech tržeb z prodeje příslušných produktů na trhu; růst trhu zároveň odráží fáze životního cyklu trhu.
Otazníky – produkty s nízkým podílem na trhu, ale vysokým ročním tempem růstu trhu. Zisk je nízký či žádný.
Hvězdy – mají schopnost přemístit se do „krav“. Zisk, který přináší, má často výraznou růstovou tendenci, ale musí se vynakládat velké investice kvůli konkurenci.
Dojné krávy – produkty, jimiž se ovládá značná část trhu. Jednoznačně ziskové, produkty se nacházejí ve fázi zralosti; nevyžadují značné investice (vše je již vybudováno).
Psi – vše nízké; neperspektivní trh; produkce je ztrátová či málo rentabilní; fáze útlumu.
Žádné komentáře:
Okomentovat