- z předchozího kroku bychom měli získat dostatečný obrázek o situaci firmy na trhu. Nyní začínáme plánovat – stanovením cílů popisujeme budoucí stav firmy. Je důležité, aby cíle byly měřitelné a vyhodnotitelné, jinak se vystavujeme nebezpečí, že možná nebudeme vědět, zda jsme cíl splnili nebo ne (příklad: dobře stanovený cíl může být “získáme 50 nových zákazníků, kteří se dohromady budou podílet na celkových tržbách 15%”; naopak cíl “získáme nové zajímavé zákazníky” je špatně - získáte-li jich 5, je to dost nebo je to málo?; a kdo z nich je vlastně zajímavý – jaká jsou kritéria jeho zajímavosti?).
Cíle se mohou týkat prodejních výsledků (“zvýšíme celkový obrat firmy o 20%”), zákazníků (viz příklad výše), postavení firmy na trhu (v letošním roce získáme 35% tržní podíl v ČR), produktu (“v květnu uvedeme na trh nový produkt”) apod.
Doporučováno je zaměření pouze na 3-4 cíle, kterých chceme dosáhnout.
Při stanovení konkrétních marketingových cílů musíme nutně splnit tzv. SMART kritéria, což znamená, že cíle musí být specifické, měřitelné, akceptovatelné, realistické a termínované. Dále musí být v souladu s hlavními cíli firmy, podniku.
Žádné komentáře:
Okomentovat