Externí systémy, které jsou využívány různými uživateli (v okolí systému) - ať již off-line nebo on-line -by měly mít tyto vlastnosti:
• Jednoduchost: sám systém nemusí být jednoduchý, ale musí se tak jevit uživateli. Proto má mít následující charakteristiky:
• Srozumitelnost - pro uživatele musí být srozumitelné: obsluha systému, dialogy, též vyhledání pomoci, nápovědy, rady (HELP, Hot-line,...):
pokud by nebyla obsluha systému srozumitelná, vyžadoval by uživatel často pomoc ze strany provozovatele systému; jelikož však uživatel (klient) je vzdálen od centra, kontakt s provozovatelem je obtížný, časově náročný a většinou i nákladný; rady a pomoc musí tedy poskytovat sám systém (a pokud není srozumitelný, jsme v bludném kruhu).
• obsluha má být:
o co nejjednodušší,
o „průhledná" - úkony přirozené, jasné, zřetelné, logické, zapamatovatelné,
• systém s vymezeným přístupem může počítat s určitým modelem uživatele a musí se přiblížit mentalitě tohoto modelu
• systém s obecným přístupem má vyjít vstříc průměrné (lépe však mírně podprůměrné) mentalitě nejrůznějších uživatelů, počítat s mírně podprůměrným IQ a s mírně podprůměrným způsobem uvažování.
• Odolnost systému i v něm uložených informací vůči:
o chybám,
o poškození, zničení, ztrátě z technických příčin,
o neznalosti (uživatele),
o zlomyslnosti,
o zločinnosti.
• Stálost systému znamená neměnit zavedené doklady, pracovní postupy, číselníky, formu a formát výstupních informací atd. Je velmi obtížné sladit stálost systému s jeho dynamickým vývojem, avšak změny vždy zvyšují pracnost a především chybovost
• Respektování zákonů a zvyklostí dává uživateli garance věcné i morální správnosti a přípustností funkcí a informací. Systém má respektovat:
o právní normy (zákony, předpisy, vyhlášky,...)
o etické normy
Jak jsou podporovány moderním IT – viz. SR13
Žádné komentáře:
Okomentovat