3. Brainstorming (základní, intuitivní, destruktivní)
Brainstorming (burza nápadů) je specifickým způsobem uspořádaná diskuse k přesně vymezenému problému, potlačující zábrany tvořivého myšlení a rozvíjející asociativní schopnosti v myšlenkovém procesu. Podstata metody spočívá ve zkušenosti, že skupina je za určitých okolností schopna ve stejném čase vyprodukovat více nápadů než jednotlivec a že čím je k dispozici více návrhů, tím je větší pravděpodobnost, že se získá právě to nejlepší řešení.
Brainstormingová zasedání nejsou ničím víc než tvůrčími poradami s jediným cílem: shromáždit a utřídit co největší soubor nápadů či námětů, které mohou přispět k řešení problému. Pravidla brainstormingu umožňují zrušit nebo alespoň zredukovat nejčastější sociální a psychické zábrany, které blokují vznik nových originálních a netradičních nápadů.
Pro brainstorming jsou stanovena tato základní pravidla:
a) a) Pravidlo zákazu kritiky
b) b) Pravidlo uvolnění fantazie
c) c) Pravidlo co největšího počtu nápadů
d) d) Pravidlo vzájemné inspirace
e) e) Pravidlo úplné rovnosti účastníků
Důležitou součástí brainstormingu je zápis, záznam diskuse. Zaznamenávají se všechny náměty (návrhy), i když se částečně opakují, protože pozměněná formulace návrhu může v sobě obsahovat cennou modifikaci. Zaznamenané náměty jsou následně předmětem podrobné analýzy, která obvykle obsahuje tyto základní operace:
• • stanovení kritérií pro hodnocení návrhu
• • seřazení návrhů do určitých podobných skupin
• • výběr nejvýznamnějších návrhů pro další rozpracování
Základní metoda brainstormingu má dvě významné modifikace. Jsou jimi intuitivní a destruktivní brainstorming.
Žádné komentáře:
Okomentovat