Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Směsi stylů řízení

1. Autokraticko-demokratický styl řízení
Tento styl řízení vychází jak z hodnotových orientací, tak i ze situačních faktorů. To znamená, že jsou situace, kdy je potřeba uplatnit plně autokratický styl řízení a také nastávají situace, kdy je nejvhodnější použít styl demokratický. Tento styl je z hlediska řízení naprosto optimální jak pro dosahování dlouhodobé vysoké výkonnosti skupiny, tak i pro nutnost krátkodobého dosažení výkonnosti extrémní. Autokraticko-demokratický styl je vhodný taktéž pro plnění cílů v nehomogenních skupinách (lidé mohou mít odlišné názory).
V případě rozhodování o strategii je řízení směrem shora dolů autokratické a opačným směrem demokratické. Při naplňování cílů pomocí každodenních metod a cest se uplatňuje demokratický styl řízení.
2. Autokraticko-liberální styl řízení
V pracovních skupinách vedených tímto stylem je řízení neuspořádané, často protichůdné. Přechází z extrému do extrému. Členové pracovních skupin nevědí, co si mají vybrat. Chvíli mají absolutní volnost a jindy zase nemohou nic navrhnout a jejich iniciativa je pošlapávána.

Od stylu řízení se pak odvozují i stanovené informační procesy (záleží na tom, jak velkou odpovědnost mají pracovníci) a od nich se pak stanovuje, jak informační systém firmy. Je třeba si uvědomit, že zvláště u větších firem je nutné rozlišovat o jakou úroveň řízení se jedná, protože např. dělník má nízké pravomoci a jen plní „rozkazy“, proto potřebuje jiný systém (TPS) než ředitel, řešící nestrukturované problémy (EIS).
IS musí proto odpovídat stanoveným informačním tokům, aby neumožňoval níže postaveným pracovníkům modifikovat práci, která je např. stanovená podle norem, ale aby umožnil volbu intuitivních řešení na vyšších úrovních řízení.
Vliv IT na MIS
Manažeři by měli znát možnosti moderní IT, aby IT mohli využít pro svoji práci (dnes je téměř nutností, aby manažer uměl pracovat s PC). IT však nesmí ovlivnit práci manažera natolik, aby mu zastiňovala ostatní problémy, a aby ho nezahlcovala zbytečnými informacemi. IT proto musí nabízet přesně to co manažer potřebuje a nic víc a nic míň, ale jak se to udělá, to nevím.
MIS - musí vycházet z datové základny IS firmy, ale musí umět poskytnout informace, které jsou agregované do požadovaných struktur a které umožní kontinuálně sledovat hospodaření a činnost podniku.

Žádné komentáře:

Okomentovat