Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Strategie firem:

Leader Str – zvyšování podílu na glob. trhu, cílem je dominant. postavení
Challenger strategy – snaha oslabit postavení leadera
Follower strategy – malé a střední firmy nebo u homogenních produktů, kopírování výrobků velkých firem, nemají náklady na RD
Market Niche strategy – segmenty, o které nemají velké firmy zájem (příliš malé), menší obraty, vyšší marže, riziko je změna nákup. chování nebo vstup velké firmy

4 stadia mezin. rozvoje firem:
podnikání na tuzem. trhu, vývoz do zahraničí, mez. podnikání na více trzích, globální aktivity

Mezinárodní prostředí a vliv na mezin. podnikání
PEST analýza
Politické a právní prostředí – politic. systém, stabilita, členství země v region. seskupeních, vztah k zahr. firmám, kurupce, lobbismus, podnikatelské a profesní svazy, legislativa

Ekonomické prostředí – zao politika, kurzová politika, vztah k zahr investorům, mae ukazatele a vývoj

ZAO politika – protekcionistická vs. liberální
Smluvní nástroje – mezinár. smlouvy
Autonomní nástroje – v kompetenci jednotl. zemí
Proexport nástroje – zvýhodněné financ., pojištění, poskytování informací a fin. podpory

Tarifní nástroje – cla
dle účelu (fiskální, ochranná, prohibitivní, preferenční, negociační, kontingentní, diferenciační (zvýhodnění dopravy), skleníková (ochrana rozvíjeného odvětví), odvetná
dle pohybu zboží (dovozní, vývozní, tranzitní)
dle způsobu výběru (valorická, specifická, smíšená)

Netarifní nástroje
dovoz. přirážka, depozitum, antidumping. cla, dovoz. kvóty, minimální ceny, vyrovnávací clo (z dovozu subvenc. výrobků), technické překážky obchodu (certifikáty, atesty)

Žádné komentáře:

Okomentovat