výhodné pro mikroekonomiku, firmy budou profitovat – snížení kursového rizika
Veškeré přínosy budou stejné ať už vstoupíme kdykoliv, ale nevýhody závisí na okamžiku vstupu, závisí na připravenosti ekonomiky na vstup = sladění vývoje hospodářského cyklu, úrovně cenové hladiny. Ceny zboží procházejícího ZO jsou srovnatelné, rozdíly jsou v cenách služeb. Nutné je i sladění příjmů (mezd a důchodů), klíčové pro srovnání cenových hladin je, že produktivita práce musí růst rychleji než v EU.
2 cesty k přibližování cenových hladin:
Buď poroste rychleji naše cenová hladina při stabilním kurzu nebo cenová hladina poroste pomaleji při růstu kurzu
EIB
1957 – Římskými dohodam o EHS, postupně se členy stávaly všechny země ES
sídlo v Lucemburku
Nejvyšší orgán: Rada guvernérů (zastoupeny všechny čl. země MF nebo guvernérem CB)
Činnost řídí Správní rada
Cílem je podporovat rychlejší rozvoj zaostalých oblastí, přispívat k modernizaci zastaralých a vytváření nových podniků, rozvoj infrastruktury, podpora menšího a středního podnikání, financovat výstavbu objektů společného zájmu, menší část prostředků může jít i mimo země EU (ale většinou do zemí se smlouvou o přidružení).
Z upsaného kapitálu členské země reálně splácejí 7,5%, zbytek je záruční kapitál na fin. trhu pro výpůjčky, kde banka získává prostředky díky emisi obligací. Snaží se navyšovat kapitál, protože ve stanovách je, že výpůjčky nesmějí přesáhnout 250% ZK.
Projekty posuzuje podle efektivnosti, ale i záruk státu. V případě, že směřuje mimo EU, tak i záruku společenství.
Nefinancuje víc než 50% projektů.
Úrokové podmínky závisí na délce úvěru, úroky jsou pouze na splacení úroků z obligací. Případný zisk jde do rezervního fondu. Marže použita na splacení. Splatnost podle účelu: 10-12 let do průmyslu, 15 let do infrastruktury.
Žádné komentáře:
Okomentovat