Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Úloha Mezinárodního měnového fondu

Vzhledem k nedostatečné transparentnosti vyplývající z diskrétnosti obklopující jednání se zadluženými zeměmi, je problém udělat si ucelený obrázek o akcích, požadavcích, cílech a analýzách MMF v situacích jako je tato.
MMF požadoval fiskální zeštíhlení jak od centrální vlády, tak od vlád provincií. Snížení výdajů zahrnovalo 10% paušální pokles, 30% redukci výloh na zboží a služby a 13% snížení mezd a penzí vládních úředníků. Pro vlády provincií stanovil MMF cílový deficit ve výši 60 procent ve srovnání s předchozím rokem. Kombinovaný vliv těchto redukcí, pokud by byly plně zavedeny, by měl výrazný dopad na negativní vývoj ekonomiky a zajisté by prodloužil a/nebo prohloubil současnou depresi.
MMF je širokou veřejností vnímán jako věřitel poslední instance, a hraje tak podobnou roli v globálním hospodářství jako centrální banka v domácí ekonomice. Centrální banka poskytuje bankám, které se potýkají s problémy, dodatečnou likviditu, aby tak zabránila útoku na bankovní systém a kolapsu obchodní aktivity. MMF je často vnímán podobně v krizových situacích. Není to ale úplně pravdivý portrét. V případě Argentiny si můžeme povšimnout, že MMF zastává zcela jinou úlohu: snaží se zajistit splacení co největší části dluhu, jež většinou představuje mnohem větší obnos, než který by byli schopní vyjednat s dlužníkem individuální věřitelé.
Je zřejmé, že v případě Argentiny, se MMF nepokusil zabránit zhroucení normální obchodní činnosti. Namísto toho se snažil zajistit, aby veškeré prostředky od ostatních zdrojů byly pozastaveny až do doby, kdy bude dosáhnuto celkové shody, přičemž podmínky stanovené MMF spíše preferují zájmy věřitelů. Dokonce půjčka Světové banky ve výši 700 mil. USD určená na pomoc sociálnímu programu byla pozastavena až do okamžiku, než dojde k dohodě s Fondem. Mnoho soukromých věřitelů i evropské vlády čekají na schválení MMF, než poskytnou Argentině další kredit. Problémy nastávají i při získávání exportních úvěrů.
Diskuse o makroekonomických a strukturálních strategiích mezi MMF a přechodnou vládou Argentiny s cílem vyřešení této hluboké ekonomické krize probíhaly v průběhu celého roku 2002. Argentinu navštívilo celkem 22 delegací MMF. Konečně 24. ledna 2003 schválil MMF tzv. Stand-By Arrangement (nouzovou úmluvu), která pomůže Argentině podpořit krátkodobý ekonomický program (Leden – Srpen 2003) a poskytne rámec pro argentinský politický přechod .

Žádné komentáře:

Okomentovat