Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Porterova konceptu generických strategií

- Strategie nízkých nákladů (cost leadership) = založena na využívání úspor z rozsahu (masová produkce standardních výrobků či služeb, hlavní konkurenční zbraní jsou nízké ceny.
- Strategie odlišnosti (differentiation) = založena na výjimečných vlastnostech produktů, konkurencí nesnadno napodobitelných (originálnost, technická vyspělost a vysoká kvalita). Vyžaduje schopnost a kapacity neustále inovovat.
V rámci každé z uvedených strategií se organizace může zaměřit na
- široký cíl (broad target) = rozsáhlý trh, široká skupina zákazníků, široký sortiment
- úzký cíl (focus) = malý segment trhu, úzká skupina zákazníků, úzký sortiment
Kombinací těchto dvou dimenzí vznikají čtyři základní, tzv. generické strategie.
1) Strategie stability = organizace ve fázi zralosti, pokračování stávajícího vývoje.
2) Strategie expanze = organizace v počátečních fázích svého životního cyklu (rozšiřování kapacit a ve zvyšování tržního podílu)
3) Strategie útlumu = reakce na nepříznivý vývoj prostředí, kdy roste tlak konkurence, klesá poptávka, klesá tržní podíl, narůstá ztráta
4) Strategie sanace = hlavním cílem je oživení a návrat organizace k prosperitě
Vztahy mezi organizační strategií, kulturou a strukturou (OSe,OK,OSa)
a) OSe ó OK
- OK je spontánní záležitost a oproti OSe, jež se dá plánovat a provést příkazem, je tu problém
- je třeba se zabývat myšlenkou jakou strategii při dané organizační kultuře volit, než tím, jak cestou implementace strategie měnit organizační kulturu.
- obsah OK by měl být brán v potaz při koncipování obsahu strategie (př.: s kulturou typu „rodina“ by bylo rizikové strategicky směřovat k organizaci jednotlivce.
- vliv OK se zcela spontánně projevuje v procesu tvorby a implementace strategie, neboť strategie je tvořena a implementována v prostředí organizační kultury a je připravována a realizována lidmi, kteří jsou nositeli této kultury.
- obsah OK ovlivňuje všechny typické fáze procesu OSe: identifikaci problému, sběr informací, zpracování informací, tvorbu alternativních řešení, výběr řešení i vlastní implementaci strategie.

Žádné komentáře:

Okomentovat